RESUMÉ PRO STREET 2018: Krondahls Mitsubishi Evo dominant mot Porsche, Corvette & övriga supersportbilar

I Pro Street-klassen kombineras fagra exotiska sportbilar som Corvette, Porsche, Nissan GT-R och Audi R8 med vassa tuning-bilar från både USA & Japan.

Helt överlägsen denna säsong var just en sådan Mitsubishi Evo, byggd av experterna på modellen JapTuning och körd som på räls av glade Skåningen Henrik Krondahl.

Årets Pro Street blev en historisk “defilering” där Henrik dominerade totalt. Fem rake Pole i kval och lika många serietävlings-vinster. Fem varvrekord för klassen blev det också.

Skåningens framfart har satt spår i att klassen framåt kommer ta ett större fokus på supersportbilarna regelmässigt. Henrik kliver 2019 upp med bilen till Pro,  där hans gamla teamkompisar från JapTuning säkerligen kommer hjälpa han tillhöra toppen direkt.

(Henrik har utvecklat sin bil sedan säsongen 2015, med 650HK och snabba Hankook-däck är den en riktig raket.) (… för att inte tala om fördelen med att ha en förare som kan sitt material och vågar pressa det.)

“Battle of the rest” som profilen Håkan Backlund (Porsche 997 GT2RS) kallade det bakom Krondahl, blev ett race mellan nämnde Tyresö-bo och en riktig komet som vi stämplat Team Ferritas Fredrik Roos (Corvette C6 Z06).

Dessa två turades om att vara tvåa och trea under årets alla tävlingar. Fredriks röda Corvette var däremot bättre på Gelleråsen, och därmed silvermedalj till jänkebilen medan Håkan fyller på sitt skåp med pokaler med en total tredjeplats (tidigare mästare 2014, tvåa 2015, tvåa 2016 och trea 2017).

(Fredrik Roos kände sig extra hemma i sitt nya Team Ferrita och hans C6 Z06 var ständigt på pallen.)
(Håkan Backlunds sällsynta GT2RS får kämpa stenhårt då den enligt regelboken inte får modifieras.)

Fredrik Lundkvist (Porsche 997 Turbo) som kört i serien sedan den sjösattes 2012; fick verkligen kläm på att köra svansmotor äntligen och slutade total fyra.

Ettrige Bengt Lindblad (Corvette C5) visade att man med en rätt vässad bil, jämn körning precis på gränsen; verkligen kan hänga med i toppen även med äldre bil utan massa HK (P5).

En stor fjäder i hatten kan man ge Ville Gustafsson (Nissan GT-R). Hans personbästa tider från hans debutsäsong 2017 var monumental förbättrade.

Han la två väldigt kända namn och bilar bakom sig då i Peter Wärhner (Porsche 997 Turbo, P7) och Mikael Pettersson (Audi R8 GT, P8).

Till nästa år väntas som skrivet små finslipningar av regelverketi Pro Street som verkligen definierar detta som klassen för exotiska supersportbilar.

Håkan Backlund och många fler har redan sagt de kommer göra allt för att lägga vantarna på den där guldmedaljen; som tre år i rad hamnat hos tuning-bilar… är det 2019 dags för en renodlad sportbil att återta den?

ALLA RESULTAT & VARVTIDER PRO STREET 2018 (KLICKA!)

REGLER PRO STREET (KLICKA!)

DSC_0435

Är du intresserad av att tävla i Time Attack och ta del av en gemenskap & miljö som vi garanterar leder dig in i snabba varvtider med personlig utveckling? 

Skicka isf. en intresseanmälan där du kort ger oss spec på din bil samt kontaktuppgifter, så återkopplar vi till dig (maila anmalan@timeattacknu.se).