RESUMÉ CLUB CHALLENGE 2018: Rekordstort & ohyggligt jämnt startfält gav jämn säsong i Time Attacks insteg med R-däck

Årets överlägset största klass i Time Attack (32 olika förare som deltog över säsongen) är första klassen på R-däck som tillåter upp till 450HK och lagom med övrigt väss (LÄS REGLER HÄR (KLICKA!): Här koras Sveriges “Trackday-mästare”!
 
Ingen annanstans ser man så stor variation av biltillverkare, modeller och tekniska lösningar såsom att det t.ex. var jämnt blandat FWD, AWD och RWD i Top 10 av tabellen.
 
 
Tidigt kunde man dock se en ordentligt mega-fight mellan två klokt vässade BMW med helt olika koncept, Robin Platos Z4M och Andreas Gottfridssons BMW 325 med turbo-konverterad M3-motor. 
 
(Med <350HK kunde Robin Plato nyttja en punkt som tillät han Pro Street aerodynamik, ett lyckat koncept)
 
(Andreas Gottfridsson gjorde debut i Time Attack 2014, fem säsonger senare är han äntligen mästare.) 
 
Dessa två turades om att vinna ronder hela säsongen, och det hela kokades ned till en högdramatisk SuperLap-battle där Gottfridsson slog Plato… efter vissa kontroverser och regeldiskussioner. 
 
Kampen om bronsmedaljer var hysteriskt jämn mellan en stark trio bilar. Martin Sandberg (Porsche 996 GT3) var en riktig sleeper och smög med i sin comeback bra.
 
Men NKM Racing Teams Victor Lennman (Mitsubishi Evo 9) såg ut som han fick momentum i helt rätt tillfälle när han sista tre tävlingarna knep podiumplatser på rad. 
 
Det räckte däremot tillslut inte. Med bara en poängs marginal tog Honda-profilen (S2000) John Kraft bronset.
 
Fast Stockholmaren i början av säsongen hoppades på guld och utlovade allt från yoga-kurser till att verkligen pressa bilen för att uppnå det målet; så kan han i fint sällskap vara stolt över att sluta total trea.
 
(Victor Lennman hittade flytet, men föll med minsta möjliga marginal i kampen om en total pallplats.)
 
(John Kraft, ett aktat namn i Honda-cirklar har bevisat med total P2 och P3 i Club Challenge han är ett toppnamn.)
 
Att man kan vara duktig på Virtuell Time Attack och snabb på bana bevisade esset Fredrik Gehammar (Honda Civic) som med en lätt och snabb som vinden liten framhjulsdriven klassiker till bil la väldigt vassa bilar bakom sig och kom total sexa.
 
(En riktig sleeper, både bilen och den otroligt ödmjuke Honda Civic-föraren Gehammar.)
 
Otroligt imponerande prestation av MapTun-sponsrade Daniel Wigren (Saab 9-3 SS) som efter att ha nått sin första final i klassen, verkligen lyfte på alla sätt. Bara tekniska missöden på Gelleråsen hindrade han från att inte komma ännu högre än hans total P8.
 
(Med flitig jakt på partners + en 100% stöttandes familj, så har resultaten kommit för Daniel Wigren.)
 
Även John Torsell kunde göra alla Saab-entusiaster stolta när hans Nordic Uhr-sponsrade Saab 9-3 knep tiondeplatsen, före t.ex. aktade bilar som en JapTuning Evo (Bo Andersson P11), Robert Johanssons BMW E46 M3 samt Peter Thorne (VW Golf R).
 

Klassen fick ständigt besök av spännande Wild Cards (gästspel) och vi är övertygade om att nästa år kommer klassen vara smockfull med intressanta bilar. 

ALLA RESULTAT & VARVTIDER CLUB CHALLENGE 2018 (KLICKA!)

REGLER CLUB CHALLENGE (KLICKA!)

Är du intresserad av att tävla i Time Attack och ta del av en gemenskap & miljö som vi garanterar leder dig in i snabba varvtider med personlig utveckling? 

Skicka isf. en intresseanmälan där du kort ger oss spec på din bil samt kontaktuppgifter, så återkopplar vi till dig (maila anmalan@timeattacknu.se).