#26 JOHAN LAGERSTRÖM

Johan Lagerström kommer med en brokig bakgrund, från journalist till krögare i Frankrike, bergsguide i Alperna och nu senast 20 år inom finanssektorn. Försöker envist gå i pension sedan årsskiftet, men anlitas fortsatt som Senior Advisor. Har skrivit ett par böcker, bland annat ”Everest – den hårda vägen” och har förutom klättring och ski-alpinism också en idrottslig bakgrund inom friidrott, ishockey och fotboll.
För något år sedan prövade han bankörning och beslutade sig efter förra årets wild card- körningar att i år testa en full säsong i Time Attack. Det hela sker med en stor portion ödmjukhet och glimten i ögat – han kallar sitt enmans-team för Broms&Panik Racing(?)… Samtidigt påpekar han likheten mellan Timattack och utmaningarna i bergen: ”Även om man inte tillhör de bästa – och det gör verkligen inte jag – så finns det alltid en högst personlig utmaning; den att hela tiden försöka få till ett bättre varv än det förra”.


Historian hittills:

Det började med att Johan av en slump hamnade på en testdag 2020. ”Först kände man sig lite bortkommen bland alla proffsiga förare med stora depåtält, egna team med meckar och fantastiska bilar. Min egen depå bestod av en lufttrycksmätare, en flaska Ramlösa och handsprit”. Men han blev väl omhändertagen av både TANU:s funktionärer och grann-teamen: ”det är en extremt proffsig organisation och en fantastisk community. Alla är vänliga, hjälpsamma och peppande. Även om du är, som jag, ganska vilsen i sammanhanget, så finns det alltid någon där som tipsar, hjälper och peppar”. Johan bestämde sig därför att pröva lite mer förra året – men först måste han ha en bil som passade.

En Porsche GT4 beställdes – men han fick besked om att leveransen kunde dra ut på tiden. Därför köpte han samtidigt också den Porsche 718 Spyder, som stod leveransklar i hallen. Inför sista deltävlingen förra året kom till slut GT 4:an och Johan lät då hans nyfunne vän, TimeAttack-legenden Rolf Uhr, tävla med Spydern de sista ronderna. En annan TimeAttack-legend – Robin Antonsson – coachar Johan vid varje tävling. Förra året lyckades Robin med några enkla råd förbättra Johans varvtider med sju sekunder på Mantorp. Johan startar säsongen med sin GT 4 – men ska förhoppningsvis få sin nya GT 4 RS levererad under sommaren.