ALLA “ÅRETS” BONUSPRISTAGARE: Galamiddagen bjöd på högt & lågt för vilka som utmärkt sig i serien lite extra

Under galakryssningen 6 oktober samlades närmre 100st förväntansfulla förare, funktionärer, partners och deras respektive sällskap för att hylla årets alla vinnare i respektive klass.

Förutom att hedra alla som placerat sig (nytt för i år var att alla Top 10 i varje klass fick ta emot pris) fortsatte traditionen av utmärkelser i olika kategorier kallade “årets” exempelvis “Bad luck” eller “nykomling”.

Här följer en resumé av varje vinnare tillsammans med motivering av seriens mediateam:

Årets Team: Johnny Byggare – AK Racing

I Time Attack handlar det oftast om att ha en bil som är ruskigt snabb, som körs av en förare som vågar gå all in- och syr ihop det under ett enda varv.
Det man snabbt glömmer är att sporten idag kräver så mycket mer i arbetet före race och än mer i depån under tävling.

Det är många av de tävlande bildat som team, har med vänner som mekaniker och ofta gått ihop med ett antal tävlande för att kunna göra sig själva till starkare utmanare.

Vi har en stark tradition i detta pris.
Team JapTuning var överlägsna och satte verkligen nivån för hur ett stort team funkade dom där magiska “Big 4” åren 2015+2016 med Stefan Pålsson och Filip Svensson.
Dom tog priset 2015 och 2016, för att sedan ge det till en värdig efterföljare i Team Autogruppen 2017.

Detta år vägde vi in ambition och storlek som en del, med hjälp av en av Sveriges bästa Corvette-tuners AK-Racing hade de även kunnandet- men mycket viktigare ändå är den genuina omtanke och generositet som årets vinnare visat under alla tävlingar.

Det är inte bara en, snarare ett par dussin som sprungit förbi gänget från Spånga för att låna något när det krisat. Dom ger sig aldrig fast de måste mecka till 05 på morgonen flera dagar i rad- så likt en 7/11 butik har de öppet nästan dygnet runt om man behöver hjälp. 

Årets ”Nykomling”: Martin Söderberg (Pro, BMW M3 E36 GT-R)

Time Attack omsätter varje säsong mellan 120 – 160 olika förare, varav närmre 100-talet kör full säsong.

Bland många veteraner som gjort sig ett namn i serien är det alltid lika spännande att se vilka nya ansikten som kommer in.

Märkligt nog har vi aldrig delat ut detta pris tidigare, men i år sätter vi ribban högt med den utvalde vinnaren.

Att komma in i Time Attack sitt första år är ingen dans på rosor. Att göra det i tekniskt avancerade Pro brukar innebära 2-3 år av bilutveckling innan tiderna kommer.

Den här killen, med ovillkorligt stöd av sin flickvän Erika Bygren gjorde det- och hamnade på pallen direkt med sin BMW E36… som första “bara skulle vara en Street-Drifting bil. Hmm.

Årets ”Underdog”: Daniel Wigren (Club Challenge, Saab 9-3 MapTun)

Årets underdog är kanske ett av de viktigaste priserna vi har, då Time Attack är en folksport där allt från vi som arrangör till de flesta teamen kämpar med knappa resurser för att ta sig uppåt.

Första året vann Carl Winberg, med framhjulsdriven Honda Civic i toppklassen Unlimited tog han en topplacering.

2016 fick Andreas Gottfridsson priset, vilket är en rolig del i hans resa från ny kille på bankörning i en BMW E36 325– till att 2018 vara champion i Club Challenge med samma bil som varje år blivit snabbare ihop med han själv som förare.

Förra året vann Bengt Lindblad, med drygt 450HK Corvette C5 var han med i toppen av Pro Street som hade lite av ett hästkrafts-frosseri den säsongen och stenhårt startfält av supersportbilar bra mycket dyrare än hans relativt gamla bil.

Årets vinnare är lite av en blandning av tidigare års vinnare. Det är en kille som kom in helt grön på bankörning, körde en framhjulsdriven bil av underskattat märke- som nu i år tillsammans med familjen som team tack vare hårt arbete tagit sig till toppen av sin klass.

Årets ”Bad luck”: Johnny Nilsson (Unlimited, Callaway Corvette C7 GT3-R)

Ett par helger per sommar träffas ett närmre hundratal ambitiösa bankörnings-entusiaster för att på blodigt allvar slåss om seriepoäng, eller helt enkelt sätta personbästa tider. 

Så kan vi definiera vår Time Attack-cirkus.

En stor del i utmaningen är att klara alla dom oförutsedda motgångar man hela tiden får. Det kan vara allt från små läckage till stora motorhaverier.

Varje år finns det en skara som alltid utmärker sig här, och har fått “årets back luck” pris av oss… oftast för att de krigat sig tillbaka och stått på startlinjen ändå- fast det tog dom en hel veckas jobb dygnet runt ibland.

Det är namnkunnigt värre bland de som vunnit: Gustaf Burström 2015, Stefan Pålsson 2016 och så Fredrik Sagvold 2017.

Årets vinnare inledde året med stil (…) när han inte ens kunde få sin specialbeställda av Raceteamet Callaway sin bil i tid till premiären.
Tävlingen efter rasade motorn. Och race tre när man trodde det var osannolikt att en helt ny bil skulle vara krångelfri… så vart det panikmeck en hel natt återigen med en läckande topp.

Han visade däremot var skåpet skulle stå med dubbla pallplatser på sista deltävlingarna: Men med alla problem i början är Johnny var tvungen kämpa sig igenom så är han välförtjänt av priset.

Årets Prestation/Överraskning: Fredrik Grunte (Club, Seat Lean Cupra)

Ett nytt pris för i år där vi tittat på de händelser som definierade säsongen.

Bland giganter som t.ex. Fredrik Wiborgs alla osannolika banrekord, till Henrik Krondahls slakt av Pro Street- så finns det massor av duktiga personer värda att hylla.

Det här priset ville vi ändå skulle representera något som visar det folkliga i Time Attack, och hur det är exakt samma adrenalinkick vare sig du är ett litet geni från Göteborg som vunnit allt på Karting-nivå (Läs: Fredrik Wiborg); till att köra i klassen Club och prestera bra där under press.

För det var verkligen vad årets vinnare gjorde under sista ronden på Karlskoga i SuperLaps-finalen = Ett utvarv och en enda chans sätta en vinnande tid!

Vi har aldrig tidigare sett en lyckligare förare när han insåg tiden skulle räcka för P1, och varför skulle han inte vara det efter att ha tagit sin familjebil till toppen av podiet på årets kanske viktigaste race?

Årets “DNS/DNF”: Niklas Maisaari (Unlimited, Volvo 240) & Tim Bäckman (Unlimited, Volvo 945)

Vi har redan berört att Time Attack är en sport med tuff teknisk utmaning, årets bad luck representerar det bra.

Tyvärr leder detta till det absolut tråkigaste tre bokstäverna vi har inom motorsport: DNF (Did Not Finish) eller DNS (Did Not Start).

I år tyckte vi att det var dags ta fram ett nytt pris som hedrade dessa krigare, som vi vet la ner sin själ i att iaf försöka komma ut på banan… men föll gång på gång. 

För att krydda till det så såg vi snabbt att det var omöjligt ge priset till bara en person, särskilt när våra huvudkandidater båda körde bilar av samma märke.

Årets två vinnare av detta knepiga pris är nummer ett; Tim Bäckman, som kom till nästan varje tävling med bilen- men ändå kunde räkna antalet kompletta varv under säsongen på en hand…

… och Niklas Maisaari som slog rekord i antalet motorrenoveringar i sitt egna garage denna säsong, innan hans Volvo 240 blixtrade till och vann i Unlimited på Karlskoga Rond 5.

Årets ”Spirit of TAnu.se”: Rolf Uhr (Pro, Saab 9-3 “Nordic Eliminator”)

Ett pris som kan räknas som det kanske mest ärofyllda man kan få inom vår sport är “Spirit of TAnu.se”.  

En hyllning till de som utstrålar passion och personifierar våra värderingar som arrangör.

Stefan Pålsson vann första utgåvan, där han kämpade sig igenom en säsong full av tuffa motgångar på hemmaplan och ändå lyckades att överleva i “Big 4 fighten” i Pro.

Ändå hade han alltid en hjälpande hand att erbjuda i depån till sina kollegor.

Hans teamkompis Henrik Krondahl tog hem priset året efter, med samma sorts inställning men också en löjligt okrossbar glädje han spred runt sig.

Förra året gavs priset för första gången till en funktionär, och det finns väl ingen som inte förknippar vår chef på besiktningen & check-in som ett av de riktiga ansiktena som representerar serien väl i Check-in Rolle”? 

Hela teamet i den delen av arrangemanget (tillsammans med Stefan Treard och Roffe Gustafsson) är även dom inbakade i det priset och ett alltid lika uppskattad inslag av alla förare, tävling efter tävling sedan 2014.

I år går priset till någon som om man slår upp ordet “slitvarg” i en ordbok, så kommer en bild på denna mytiska figur upp.

Han har kraschat, brunnit, rasat allt som går… och krigat på sedan han bestämde sig för att verkligen sätta sitt älskade Svenska bilmärke på kartan som en snabb banbil.

Ett stort grattis till “Mr. Saab” Rolf Uhr Nordic Tuning!

– – – – –

Är du intresserad av att tävla i Time Attack och ta del av en gemenskap & miljö som vi garanterar leder dig in i snabba varvtider med personlig utveckling? 

Skicka isf. en intresseanmälan där du kort ger oss spec på din bil samt kontaktuppgifter, så återkopplar vi till dig (maila anmalan@timeattacknu.se).