Liveblogg: TA13:5 MittSverigeBanan

10:18 Förberedelser och uppvärmning inför finalerna

Uppvärmningarna för finalerna har börjat.

TimeAttack-familjen samlades under dagen och kvällen till finalerna på MittSverigeBanan vid Härnösand. Imorse vaknde vi till strålande sol.

Robert Ohlsson från Tierp och Anders Eriksson från SBF skötte besiktningarna under gårdagen och morgonen. Programmet började med förarmöte lett av den rutinerade tävlingsledaren Pernila Rosander från Tierp, följt av Mastervarv efter säkerhetschefen Ralph Boman.

Warm-up har börjat, men vad är TimeAttack om inte drama: de frästa spåren för slingan som ger tidtagning asfalterades igår, och nu den börjat lossna, lite lossnar för för varje passage. De varma däcken tar med sig den. Men slingan ligger i rör, så det ska vara lugnt.

Som tidigare kommer tidtagningen publiceras live på:

http://www.raceconsulting.se/live/live.html

Och de preliminära resultaten kommer publiceras på:

http://www.raceconsulting.se/timeattack/timeattack.htm

 

10:28 Tyvär fick nr 91 Lars Magnussen bärgas under warm-up, efter att ha satt riktigt bra tider. Han tappade oljetrycket och nu står de i depån och river i systemet. Lars har kört från norra Norge för att testa TimeAttack.nu inför en möjlig satsning nästa år.

 

10:38 Jimmy Ås körde av med brand i motorrummet. JImmy är helt ok själv. Han gick emot räcket och det började brinna, en släckare var snabbt på plats, men branden släcktes av att kylarslangen brast.

 

11:20 Jocce Dyrvall körde av i sista kurvan och bakre ljuddämparen lossnade. I depån fick han hjälp av konkurrenten Micke Engbloms team Chaos Creations Garage at hissa bakändan och försöka lösa det – det är andan i TimeAttack.nu i ett nötskal.

Nu öser regnet plötsligt ned, så första gruppen av Club som hann köra på torrt fick plötsligt en fördel. Nu kör andra gruppen.

Regnet upphörde, det började torka och nu spircker det upp och vi får sol igen

12:45 Q2 rullar på, det blir torrare men det är fortfarande väldigt halt med R-däck som inte får upp temperaturen. När bryter vi för lunch. Vi fortsätter 13:45 med Q2 för Pro grupp 1.

14:20 Tävlingen fortsätter med Pro-klassernas Q2. Solen har torkat mycket av banan och nu får vi riktigt ba tider.

14:50 Det var vevaxellagret som gick sönder på norska #91. Enruggigt snabb bil som togs hemfrån Japan av JRM Racing innan den exporterades till Norge. De hann göra riktigt bra tideri warmup innan han tvingades bryta. Vi hoppas få se mer av Lars Magnussen under TA14.

Nu har banan torkat upp och det märks på tiderna som förarna sätter.Pontus Parneryd, Nore Eriksson och Hellen Nordbäck har hunnit göra bra tider, trots de två extra chikanerna på banan i Club-klasserna. Peter Wärhner plockade pole till Topp8 och med det 5 sköna poäng. Nore och Pontus som varit en följetong under serien lurpassar på varandra.

16:25 Peter Wärhner vann finalen i Club. Finalen i Club Challenge pågår. Nore sätter tider som inte skulle skämmas för sig i Pro, med chikaner. Potus jagar honom och Hellen jagar pallplats, men Mark Bäck tänker inte ge sig och har ryckt pokalen ur hennes händer, men det finns varv kvar.

16:50 Finalerna i Pro blev dramatiska med oerhört bra tider. Micke Engblom fick problem och blev stående i depåinfarten. När vi började knuffa in den sa det kabrak och det tog stopp. Den måste bärgas därifrån. Under tiden kör Gustaf Burström med näst bästa tiden av i sista kurva och ut i sanden, kan rulla upp på depåinfarten men kommer inte in. Bärgaren står på innern, så racet har rödflaggats och vi hoppas de ska hinna köra ut igen. Vi står inför en sudden death!

18:05 Nu är första dagens tävlingar över på denna finalhelg. Preliminära resultaten finns publicerade HÄR. Dagens vinnare har fått sina priser och hyllningar. Imorgon är det en ny tävling. Vilka kommer kunna line:a up imorgon bitti? Blir det så mycket regnsom de spår? Det är upplagt för drama.

Vi hoppas komma tillbaka med ett längre referat av finalhelgen efter helgen.