GALLERI & BLOGG: “Livet från den ljusa sidan”, Talvis på Greenlight Mags bilder från Mantorp Park!

Er extatiske mediaansvarig för hur säsongen gick har dock haft mycket att ta igen efter två stora deltävlingar på två veckor, och sedan ladda om för "En dag på banan" med BILSPORT förra helgen.

Detta är dock med facit på hand bara en garanti för att mycket roligt material från säsongen ännu gömmer sig i kulisserna, här kommer ett galleri från Christoffer Talvis på GREENLIGHT MAGAZINE som också hade fotouppdrag åt SUPERIOR SELECTED på plats. 

– – – – –

(Mycket folk på plats under förarmötet, vår tävlingsledare denna gång var från Stockholm och skötte uppgiften galant!)

(Självklart var seriens snabbaste par Joakim "JoCCe" Dyrstedt och Helene Nordbäck på plats med varsin Evo. "JoCCe" var vara tiondelar ifrån att knipa en vinst, men slutade tvåa efter "Phantom Supran". Han kan ändock vara otroligt stolt över att hans tuning-företag JRM RACING haft ett finger med i spelet på en stor del av deltagande bilar i år.)

 

(Seriens enda Nissan GT-R tillhör Daniel Wembo som med sitt NKM RACING TEAM lyst starkt i depån sedan Rudskogen. Regn och chickaner skrämde inte den tunga besten, utan han hörde stadigt till i toppen av Club Challenge och slutade totalt tvåa.)

(Time Attack innebär bilar med minst 600+HK…? Absolut inte! Håkan "Skyracer" Eriksson kom med sin 140HK stark Toyota Sprinter Trueno AE86 som är en riktig kultbil från Japan. Han trivdes toppen, och kunde hålla stumt i de flesta kurvorna t.o.m. i regn.)

 

(Gott om variation var det som alltid. Här under en av testpassen kunde man se allt från SUPERIOR DRIFTS bilar omskodda med R-däck till SCHMIEDMANS BMW M3 E46 demobil. I täten ser det ut som Victor Lennman i sin NKM Evo IX bör fundera på att titta lite i backspegeln…?)

(Ingen kan förneka att en Wankel-motor med rätt sorts avgassystem hör till de mer välljudande upplevelser man kan ha. Anton Svensson visade att en föredetta "styling-bil" med massa ljud i; med rätt sorts plan och genomförande kan bli en vinnare i Time Attack = Tog andra plats totalt i Club!)

 

(SUPERIOR DRIFT var som skrivet på plats för att visa att även bilar byggda för att gå på tvären har potential att gå fort. Thomas Pettersson som äger Superior Drift S15 tar här och förklarar läget för Crew Chief Thomas Wennerström efter ett lyckat kval på 1.32,xx!)

(Även på trackday-körningarna som rullade på genom hela dagen kunde man se spännande bilar. Denna gamla pärla med 2JZ-GTE under huven gjorde många nyfikna. Duktiga killar från Oskarshamn som byggt!)

– – – – – 

– – – – –

(Moderna bilar med lagom modifieringar är lika välkomna som helt ombyggda monster. Henrik Sirath svepte igenom Club Challenge med sin Ford Focus RS som en vind, och vann hela klassen. Martin Wising tog med sin tjänstebil, en Renault Megane RS och hade störtkul utan att göra mycket mer än bara byta däck på plats.)

(Livet som en orange kona och dess synvinkel? I de lägre klasserna där bilarna klassar in att tävla utan större säkerhetskrav sätter vi upp "chickaner" för att hålla hastigheten nere och därmed också olycksrisk. Det bidrar till en mer tekniskt utmanande körning och var förvånansvärt positivt hos förare; utom de som fick tidsavdrag när de körde på konorna… Helene Nordbäck var dock snäll mot dem, fast det inte ser ut så på denna bild!)

(Daniel Asp har byggt en maskin helt från grunden för att vara konkurrenskraftigt uteslutande inom Drifting. Han blev nog däremot minst sagt överraskad när han på en vända med R-däck körde 1.32,xx och bara tiondelar efter sin teamkompis Thompa, som kanske har en bil lite mer lämpad för detta? Respekt!)

– – – – – –

– – – – –

Suveränt jobbat av Talvis och vi hoppas på ett stort reportage i GREENLIGHT MAGAZINE inom kort också!

Självklart får ni mer än gärna kika in på TIMEATTACK.NU FACEBOOK för att träffa fler av seriens förare och crew!