Här kommer ni kunna få ett par uppdateringar löpande under dagen, ni ser hela tiden resultaten som körs Live på banan HÄR samt för MOBIL VERSION HÄR.
Även på VÅR FACEBOOK händer det grejer, så vi hoppas som alltid redovisa resultat snabbt efter avslutad körning- även om vi har lite mer att stå i på mediaavdelningen denna avslutande final.
– – – – –
11.15 – Vi är igång: Har bänkat mig hos vår guru för tidtagningen Fredrik Skoghag och hans enormt lyxiga Winnebago, späckad med avancerad utrutning.
Det har varit enorma kliv framåt i arrangemanget, flera som hittat sina roller och flytet syns verkligen här. Var en fröjd att servera frukost, dela ut transpondrar, fixa porträttbild och lunchkupong i ett och samma svep. Enkla saker, men tills man står där och har koll på ca 50 man så är det inte så enkelt.
Men körningen är igång nu, och vi har hittills klarat oss från regn. Snabbast hittills är JoCCe med Super-Evon som dragit till med en respektingivande 1.25,950 och skuggas av Mikael Engblom på 1.29,159. Tiderna brukar förbättras markant ju längre man kommer på dagen…
Drifting-killarna från Superior Drift har haft blandad framgång. Tyvärr kommer Daniel Asp bara kunna köra på gatdäck vilket är ett enormt handikapp i sammanhanget. Thompa Pettersson har dock gjort riktigt bra ifrån sig redan nu, och sitter på en solid 1.32,021 efter "warm up".
Vi vill passa på att förtydliga att alla som kör i Club + Club Competition kör med konor på banan för att följa säkerheten i reglementet, och därför är tider såpass långsamma där. Samma gäller under trackday-körningarna.
Nu ska vi ut och vimla lite och fixa lite skvaller i depån åt er!
– – – – –
12.05 – Regnet vräker ner…: En helt förskonad säsong från regn har kommit till sin ände, nu har vi ett monsunregn som passerar förbi och ödelägger allt.. utom folks humör!
Det är fortfarande glada människor, och prognosen säger inget om att det ska hålla i sig så… vi får hoppas ett lunchuppehåll senare att vi har en torr bana. Nu blir bilarna rena iaf.
Dock hann vi se tydliga indikationer på att Henrik Sirath (Ford Focus RS) och Daniel Wembo (Nissan GT-R) inte släppt sin strid sedan Rudskogen, och kör inom tiondelar från varandra än en gång! Vem sa att drivningen på bilen spelar någon roll?
Dags för lunch som sagt. Håll tillgodo, långsamma tider är att vänta här och det kan bli ett taktiskt kval som riktig racing inbjuder till när förhållanden ändras. Spännande!
– – – – –
14.10 – Regnet vägrar ge sig… eller? Lagom med uppehåll till kval:
Till tonerna av ett DTM kval i Skoghags buss, så uppdaterar vi igen.Tyvärr försvann ett inlägg, så vi håller oss kortfattade då bilarna i Club + Club Competition nu är på väg att sätta kvar.
Det har varit uppehåll ett kort tag, och det kommer bli mycket intressant att se hur folk lägger upp taktiken för kval- och att klara kvalgränsen!
Man kan antingen nöta varv efter varv safe, för att hitta en lagom bra tid… Eller så kanske man väntar ut det så det för varje minut torkar upp, för att raskt sätta en bra tid- men det öppnar ju för att minsta misstag kan leda till en favorit missar gränsen?!
Nytt moment, nya nerver; och ny underhållning för alla oss fans av Time Attack!
I övrigt har allt varit kanon, man bönar och ber om feedback gärna med konstruktiv kritik… Men de flesa förare kan inte hitta något trots tjat. Men gladeligen så har vi hela tiden lyckan att finna små, men enkla pusselbitar att lägga till nästa säsong. För detta kommer växa markant till 2013 och då räcker inte nuvarande nivån till.
Men det är diskussioner till hösten, nu är det kval!
– – – – –
KVAL:
Club och Club Competition: Riktigt tufft underlag att köra på när nerverna styr. Veteranen Magnus Thomé från Rejsa.nu kunde inte hålla sig borta, men har med påkörning av konor haft trubbel i kvalet. Men satte tillslut med bara minuter kvar en tid som gav han andra plats (1:56.737). Men innan dess var han alltså utslagen!
Hans rivaler från Rudskogen har också hittat fart. Daniel Wembo med sin Nissan GT-R satte respektingivande 1:55.236 tidigt. Han nöjde sig dock inte där, utan minuter från att kvalet var över dundrade han in 1:53.845 = Kvaletta!
Henrik Sirath i sin framhjusdriva Focus RS följde efter med en stabil 1:57.502, men kvalets skräll var att Rickard Nilsson och NKM Motorsport nykomlingen Viktor Lennmann kunde kämpa sig med i toppen och klarade sig in i kvalet.
Surt värre för Helene Nordbäck att missa kvalet igen, denna gång med tre sekunder. Såhär såg resultatet ut tillslut:
P | # | Class | Name | Fastest | Diff | Last | Laps | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 20 | TimeAttack Club Challenge | Daniel Wembo | 1:53.845 | 1:56.908 | 8 | ||
2 | 97 | TimeAttack Club Challenge | Magnus Thomee | 1:56.737 | + 2.892 | 1:56.737 | 9 | |
3 | 75 | TimeAttack Club Challenge | Henrik Sirath | 1:57.502 | + 3.657 | 1:58.860 | 10 | |
4 | 11 | TimeAttack Club Challenge | Victor Lennman | 1:58.160 | + 4.315 | 1:58.160 | 6 | |
5 | 3 | TimeAttack Club Challenge | Rickard Nilsson | 1:58.667 | + 4.822 | 1:59.954 | 3 |
För Club-klassen var det inte lika lätt att urskilja vilka som gick vidare, men suverän var hursomhelst (som vanligt) Pontus Parneryd med sin Evo X som varit en tasmansk djävul i ett dockskåp hela säsongen. Ofattbart snabb för att köra i Club, och 1:59.036 var bara en sekund ifrån att klara kvalgränsen in till Club Competition!
Utöver det fick vi med Dan Toresson (Forester STi), Marcus Carlsson (Suzuki Ignis), Anton Svensson (Mazda RX-8) och till sist andra damen för dagen- Anusha Christié som med 18 tusendelar (!) slog David Runfeldt i sin Skyline R33 GT-R för sista kvalplatsen. Respekt!
Nu är det dags för kval i Pro och Pro Modified!
Alla tider HITTAR NI HÄR!
– – – – –
Kval Pro och Pro Modified: Vilket nervspel! Detta måste ha varit det värsta som förarna i tyngsta klasserna varit med om! En bana som torkar upp för varje minut, och alla bilar med fyrhjulsdrift med klar fördel. Oj oj oj!
Robin Antonsson satte en stark tid direkt och hans spotter gjorde misstaget att visa "tummen upp" från start längs med banan. Men bara minuter senare hade samtliga favoriter klämt sig förbi, och han dinglade bakom fyra konkurrenter i klassen- samtidigt som folk i Pro också fick speed och gick förbi.
Men på slutet gjorde han det han gör bäst, och tog 1:31.710 som räckte till första plats. Den mannen och hans sätt alltså…
Fyrhjulsdrift var som sagt stor fördel, och det visade JoCCe och Engblom med varsin JRM-Evo med säkra andra och fjärdeplatser.
Ska man utnämna någon skräll får det bli Torbjörn Svensson i sin balanserat och välpreppade BME E36 M3 som tog tredje bästa kvaltid.
I Pro var det inte så mycket att snacka om, och inte ens Mikael "Diket" Borggren kunde rå på folk med fyrhjulsdrift. Då många hade hoppat av eller kört ras så var resultaten ändå rätt oviktiga.
Alla körda tider för detta heat hittar NI HÄR (KLICKA!).
Nu är banan snart helt torr, lagom till finalen. Tack gode gud för det. Nu blir det åka av!
– – – – –