RESULTAT: Rekord i antal startande Time Attack under TAnu.se Finalen (Rond 3) – Karlskoga Motorstadion 10 Aug

_DSC7427Årets Time Attack säsong har bjudit på många nyheter, och till finalen på Karlskoga Motorstadion verkade det som dessa verkligen hade gett resultat: Största startfältet någonsin inom sporten!

Alla deltagare kunde inte få ihop sina bilar efter en tuff säsong, och därför blev det en oviss affär när serien skulle avgöras. Här följer kort sammandrag och placering för samtliga klasser.

Om du vill se resultat i för varje heat kan du HITTA DET HÄR (KLICKA!). Sammanställningen är officiell och anslogs på plats, har du synpunkter eller frågor går det bra att maila direkt till anmalan@timeattacknu.se.

Foton av: Hjalmar Van Hoek – JALLEGRAPHICS.COM

– – – 

CLUB:

Likt många av klasserna för dagen, stod vi inför dagen med fler antal startande än någonsin. Inför avgörande var det dött lopp poängmässigt mellan Andreas Ivarsson (Honda Civic) och Henrik Poljak (VW GolfR). 

Ivarsson fick dock inte fart nog för att utmana på Karlskoga (fyra i kval och även final), och det blev istället en fight mellan Henrik och en nykomling… Fredrik Järrsten (Porsche CaymanR).

Fredrik hade en stark tid från kvalet som han stabilt även höll i finalen, men Henrik bättrade sig rejält och var bara en halv sekund borta i finalen. Men vinst för Porsche alltså, och på tredje plats fick vi Per Fohlström som visade att hans Honda Prelude hör hemma i toppen av klassen (hade även andra bästa kvaltid).

I övriga fältet var det roligt att se en dam vid namn Gabriella Wikberg (Acura RSX), som anslutit från Honda Performance Club för att prova Time Attack och krigade till sig en femte plats.

_DSC7667

Tar man en genomsyn på startlistan kan det ha varit den mest fantasirika klassen för dagen, killar som Arash “KidCurry” (JAPCRAP BOMBSQUADkörde för första gången Time Attack med en bil som till 99% används i Drifting innan- och kul klassiker som Håkan Erikssons Toyota Sprinter AE86 kastades runt lika friskt som en modern motsvarighet som Marcus Hallstens Renault Clip Sport!

Vinnare: Fredrik Järrsten – Porsche Cayman R (1.20,839)

2. Henrik Poljak – VW Golf R (1.21,483)

3. Per Fohlström – Honda Prelude (1.21,523)

4. Andreas Ivarsson – Honda Civic VT (1.22,408)

5. Gabriella Wikberg – Acura RSX (1.23,464)

6. Arash “KidCurry” – Nissan Silvia PS13 (1.24,002)

7. Marcus Hallsten – Renault Clio Sport (1.24,805)

8. Magnus Holmberg – Nissan Skyline R32 GT-R (1.26,311)

9. Håkan Eriksson – Toyota Sprinter Trueno AE86 (1.26,344)

10. Johan Carlsson – Mazda MX-5 Miata (1.26,409)

11. Olivia Ejdervinge – Mitsubishi Evo VIII (1.32,386)

– – –

CLUB CHALLENGE:

_DSC7473Peter Wärhner (Porsche 996 GT3) förblev total suverän i denna klass, men bakom vart det desto mer intressant.

Efter att hela 3st av de som gått till final blivit tvungna att lämna walk-over p.g.a. tekniska problem, så stod där fem namn som varit med hela säsongen- vilket kändes en aning ödesmättat.

Samtliga satte sina bästa tider för dagen i detta heat, i sann Time Attack anda. Den som bakom Wärhner tillslut utmärkte sig bäst var Fredrik Nilsson (BMW M3 E36), som sedan ett tufft race på premiären Kinnekulle växt enormt och tog sin andra raka andraplats.

Ulf Borbos (Nissan Skyline GT-R) fyllde ut pallen och TEAM PALI PALI med nya support-sponsorn Seabeach.se fick mycket att fira på hemresan från Karlskoga.

Flera trevliga nya bekantskaper även här bl.a. Corvette-profilen Göran Strandlund, och en välbekant sedan 2012 Henrik Lindkvist (Ford Focus ST) som alltid sprider trevliga vibbar runt sig i depån.

Club Challenge får anses som den mest “habila” klassen i TAnu.se där begränsningar för effekt och dylikt på aggregat för överladdning varit ett väldigt lyckat drag regelmässigt!

Vinnare: Peter Wärhner – Porsche 996 GT3 (1.14,82)

2. Fredrik Nilsson – BMW M3 E36 (1.17,037)

3. Ulf Borbos – Nissan Skyline R32 GT-R (1.18,456)

4. Conny Nilsson – BMW M3 E46 (1.19,376)

5. Jimi Smid – Porsche Cayman R (1.21,802)

6. *Walkover, Chassis issue, Qualified P2* Thomas Grünert – Ford Focus RS (1.15,937)

7. *Walkover, Brake failure, Qualified P3* Per Karsman – Mitsubishi Evo IX (1.16,661)

8. *Walkover, Tyre issue, Qualified P5* Göran Strandlund – Chevrolet Corvette Z06 (1.18,656)

9. Henrik Lindkvist – Ford Focus ST (1.22,119)

10. Patrik Vesterberg – Mercedes E190 (1.23,311)

11. Erik Lindgren – Honda Integra Type-R (DNS)

– – – 

PRO MODIFIED:

En ny klass behöver tid för att växa och det tog tre race innan folk förstod varför vi skapat denna perfekta klass för bilar som är lite vassare från fabrik… men som inte kan gå in i Pro och möta monster där direkt.

Startfältet var därför väldigt exotiskt med många Porsche av modernare dignitet, Nissan GT-R och så en hel del turboladdat Japs.

Här var kampen om förstaplats allra mest oviss, och det var tre förare som hade chans på ett komplett styrsystem från HALTECH ECU.

_DSC7489

Peter Fridström (Mazda RX-7 FC3S) som hade förstaplatsen inför dagen, fick inte alls till det och var tvungen att skruva väldigt mycket med en defekt mapp-sensor. Endast sjätteplats för honom = vidöppet att ta titeln?!

SupraJezzica gjorde sitt bästa, men den Pirelli-sponsrade Porsche Turbo hon körde kunde bara nå en tredje plats: Men alltså podium för andra gången i rad för denna snabba dam i skarp konkurrens!

En stor frisk fläkt som fick många entusiaster av Wankel-motorn att le var Pelle Lindqvist, hans Mazda RX-7 FC3S har missat samtliga race innan men kom hit och gav en rejäl fight om vinsten…

…som tillslut enormt stiligt körandes Håkan Backlund knep med 0,44 sekunders marginal i sin vita läckra Porsche 997 GT3 RS.

Längre ned i startfältet fanns bland ett par vassa Nissan Skyline, en herre vid namnet Dick Gilled som i sin Porsche GT3 RS var coachad hela dagen av racingstjärnan Alxander Graff- också Eva Edlund med sin Mitsubishi Evo III.

Hon kände sig relativt “utklassad” då storleken på turbo tvingar henne in i denna klass, men trivdes ändå att prova ut bilen och Time Attack för första gången efter att ha meckat heroiskt hela vecken för att komma till start!

Vinnare: Håkan Backlund – Porsche 997 GT3 RS (1.13,350)

2. Pelle Lindqvist – Mazda RX-7 FC3S (1.13,791)

3. SupraJezzica – Porsche Turbo (1.14,515)

4. Dick Gilled – Porsche GT3 RS (1.14,777)

5. Jan Åkerlund – Nissan GT-R (1.15,264)

6. Peter Fridström – Mazda RX-7 FC3S (1.16,687)

7. Oskar Mejving – Nissan Skyline R32 (1.17,115)

8. Per Juhl – Porsche GT3 (1.17,323)

9. Tony Henriksson – Nissan 200SX S14 (1.20,771)

10. Eva Edlund – Mitsubishi Evo III (1.29,559)

11. Lars Ernfridsson – Nissan Skyline R33 GT-R (DNS)

– – –

PRO:

Kungaklassen för Sveriges allra snabbaste gatbilar hade på förhand ett par riktigt tuffa matchrace att bjuda på. Ett av ekipagen som hade allt att vinna och ställa sin formella ära tillrätta… var Gustaf Burström (Porsche 944 GT-R).

_DSC7534

Med rekordtider satta av Alx Danielsson på Mantorp med den gamla vita krigaren, så var det han som skulle knäcka Robin Antonsson (Toyota Supra) vinstsvit med två raka.

Tyvärr knäckte han efter dagens snabbaste tid i Kvalheat 1 en drivaxel istället, och där var det för tredje race av tre färdigkört för stackars Gustaf.

Robin kunde sedan med en distinkt attack fullborda sitt “hat-trick” och tredje raka klass-segern.

_DSC7453

Det innebar att en bil många hade ögonen på, Martin “GzonTuning” Gustavssons brutala Nissan Skyline R34 GT-R kunde “smita in” i finalen efter att han själv inte alls kommit upp normal nivå förar-mässigt.

Väl inne i toppen, slog han till med tillräckligt bra tid för att ta andra plats före gästspelande Erik Karlén (NKM RACING TEAM) som luftade sin duktigt påkostade Evo VIII och tog brons för dagen.

_DSC7152

Fredrik Lundkvist (BMW M3 E30) och Mattias Lennström (Nissan Skyline R32 GT-R) bjöd på förtjusande frejdig körning som älskades av den skara publik som hittat till läktarna, och knep viktiga poäng för totala sammanställningen 2014.

Henrik Rydberg verkade inte alls få det stämma med sin BMW E30, och den snabba tiden från Mantorp föregående race fanns inte där på Karlskoga tyvärr.

Vinnare: Robin Antonsson – Toyota Supra (1.11,851)

2. Martin Gustavsson – Nissan Skyline R34 GT-R (1.13,177)

3. Erik Karlén – Mitsubishi Evo VIII (1.13,926)

4. Fredrik Lundkvist – BMW M3 E30 (1.14,783)

5. Mattias Lennström – Nissan Skyline R32 GT-R (1.16,079)

6. *Walkover, drivetrain failure, Qualified P1) Gustaf Burström – Porsche 944 GT-R (1.11,358)

7. Henrik Rydberg – BMW E30 RB26 (1.20,187)

– – – 

PRO UNLIMITED TEST:

_DSC7122Utan Christian Valtonen som tyvärr fått allvarliga problem med sin axel, så var segern given till Richard “Supramannen” Cornacchini. Och som han tog den: 1.04,727 som krossade alla tidigare rekord för karossbilar!

Bakom sig fick han sin vän och även det rysligt snabb Porsche-ägare Peter “Puppan” Eriksson (på bild till höger)

Peter hade bud på snabbare tid i finalen, men åkte tyvärr på en smula dramatisk punktering precis under Richards attack-varv.

Tredje plats fick Håkan Johansson, en smart vässad BMW E36 som med överlägset minst effekt ändå kunde köra upp sig och ta tredje plats med imponerande tid i finalen. Erfarenhet…?

Även Anton Gruffman slog sig in i toppen med sin E46 GT-R medan Robert Eklund från Västerås jobbade in poängen med en femteplats.

I denna klass såg vi även icke-kvalandes vidare så olika saker som en Lamborghini Gallardo SuperTrofeo krigandes mot både Audi S4 (Tobias Öberg) och Volvo 740 (Magnus Åberg)!

_DSC7525

Ska bli mycket intressant hur denna test-klass formar sig nästa år… Vi har fått många intryck och feedback som det ska tas tillvara på under hösten.

Vinnare: Richard Cornacchini – Porsche RSR “SMR Special” (1.04,727)

2. “Puppan” – Porsche TurboCup (1.07,241)

3. Håkan Johansson – BMW E36 “Cup” (1.09,491)

4. Anton Gruffman – BMW E46 GT-R (1.10,314)

5. Robert Eklund – BMW E36 Turbo (1.15,495)

6. Tobias Öberg – Audi S4 (1.16,735)

7. Tommy Karlsson – Lamborghini Gallardo SuperTrofeo (1.17,899)

8. Magnus Åberg – Volvo 740 V8 (1.18,909)

– – – – –

Ni hittar TOTAL SLUTSTÄLLNING I POÄNG 2014 HÄR (KLICKA!). Resultaten är i skrivande stund ej officiella. 18h protesttid gäller.

Ett stort tack till er alla som fick denna final att verkligen bevisa: Att Time Attack i Sverige växer explosivt under vår regi, snart dags för gemensamt event på Solvalla STCC 6 September…!