Rond 4, Gelleråsen – liveblogg 10:40

08:20 Dagen börjar. Förberedelserna för dagens tävling är i full gång. De sista besiktningarna pågår i hallen. I tornet sätter RaceConsulting upp tidtagningen, funktionärerna från Green Valley Track Safety kollar banan.

09:40 Efter en kort regnskur har vi uppehåll, men banan är blöt. Förarmöte, uthämtning av transpondrar för tidtagningen (följ den LIVE), så line:ade förarna upp för mastervarv efter safety car. Under warm-up för club-klasserna skedde första avåkningen; i chikanen på ingången till rakan förlorade #5 David Runefelt greppet, åkte ut i gruset och lyckades få stopp på returen just innan räcket.

Vi har ett uppdaterat schema

Uppdaterat Schema

10:40 Ett lätt duggregn som nu upphört har hållit banan blöt under warm-up:en. I Club Challenge har Henrik Sirath visat att han är att räkna med (1:37.229). I första gruppen av Pro var det Robin Antonsson som satte snabbaste tiden (1:27.009) men de och de andra höll säkert igen på den hala banan. I andra gruppen körde Jocce Dyrstedt på 1:18.201 – snabbaste tiden under uppvärmningen, och Micke Engblom på 1:19.878. Vi verkar ha fått ett torrt spår på banan, vilket bådar gott för de kvalificeringsheaten som strax börjar.

Tyvärr har vi inte sett Kim Söderström (#89 i Club) här än under warm-up?

11:45 Klubklasserna har just avslutat första kvalheatet (Q1, resultat HÄR). Snabbast i Club efter första heatet är Rasmus Åberg (1:30.855) men han har Peter Wärhner i hasorna, bara 0.056 efter! Kim Södertröms Subaru hann inte klart: silikonet runt vindrutan hann inte härda, därför saknar vi honom idag.

Viktor Rangergren, Hyllinge MK, är tävlingsledare och leder funktionärerna med lugn erfarenhet.

I Club Challenge har vi en tät strid mellan Henrik Sirath och Nore Ericsson som växlat ledning under heatet. Men Henrik var till slut snabbast 1:33.510 – i sin Focus RS utmanar han Evo-gänget.

Just nu pågår första kvalet för Pro och regnet öser ner igen. #15 Anders Olsson har snurrat, men höll sig på banan och tycks ha klarat sig bra – han fortsatte!  Efter första gruppen leder tre bakhjulsdrivna bilar: Fredrik Lundkvist är snabbast med 1:38.180. Robin Antonsson är näst snabbast men tvingades köra av sedan rutan immat igen. Strax börjar Pro grupp 2.

12:10 Under andra Pro-gruppen kom många avåkningar, men alla utom Micke Engblom kunde köra ut igen själva. Men det är riktigt tätt. Joakim Dyrstedt var snabbast (1:33.685) med Daniel Wembo i hasorna (+0.760).

12:50 Club-klasserna har genomfört sitt andra kvalheat och de klarade det utan de många avåkningar vi såg i Pro. Peter Wärhner var snabbast i Club, som nu har fördel av att åka på gatdäck, medan de högre klasserna halkar runt på R-däck. Hans 1:39.940 är inte lika snabbt som hans tid från första heatet, men han visar att han kan köra snabbt i regnet.

Henrik Sirath och Nore Ericsson fortsatte jaga varann och växlade i ledning, men så satte Per Carsman in 1:38.693 Club Challenge. Återigen, det påverkar inte kvalplaceringen, men visar att han är att räkna med inför Topp 8. Nu är det lunchuppehåll till 13:50.

14:20 Andra kvalet för Pro Grupp 1 fick avbrytas sedan en bil behövde bärgas från samma kurva som Micke Engblom körde av i. Tack vare Hansson bil har TA.nu snabb, säker och effektiv bärgning när det krävs, som nu. Tävlingsledningen låter grupp 1 få 10 minuter till att kvala, efter grupp 2 som ska köra ut nu. Och nu börjar det torka upp lite och molnen börjar ljusna och nu rasar det in snabba tider.

15:20 När Pro grupp 1 fick komma ut igen gick det riktigt fort, men Joakim Dyrstedt tog pole position med 1:24.166.

Club kör inget Topp8-heat. Henrik Sirath satte den absolut snabbaste tiden under Club Challenge Topp 8 (1:33.138) men diskvalificerades efter att ha kört på två chikaner. Istället förlorar han finalplatsen.

Pro topp 8 blev en riktigt spännande kamp. Joakim Dyrstedt var återigen snabbast 1:19.894 med Mikael Engblom 0.671 efter.