XXL GALLERI: TA13 rond 2, Hur det gick på Tierp 1 juni 2013

Det skilde 0,008 sekunder till förstapltsen. Andra ronden av TA13 gick på Tierp Arena den 1 juni.

Det blev ännu en tuff tävling med mycket dramatik både på banan och depån som gav utslag i resultatlistorna!

Tierp Arena är ett fräscht tillskott inom motorsporten. Den gamla krigsflygbasens raka, har varit utgångspunkt för gedigen satsning på att bygga upp en unik infrastruktur runt banan, först för dragracing- men hösten 2012 invigdes den för banracing med TTA.

Nu i juni var det dags för TimeAttack på banan med TimeAttack.nu och svenskt Riksmästerskap!

– – –

En stor och erfaren funktionärsstab är något som präglar TA-eventen. Besiktningen öppnade på fredagen och de sista kunde besiktiga eller ombesiktiga på lördag morgon.

Viktor Örtegrens BMW E3 E46 granskas av besiktningsmännen på Tierp (foto: Henrik Lindkvist). Viktor fick inte någon bra dag, men här kan ni följa med ett varv med tills expansionskärlet sprack [film]

Viktor Örtegrens BMW E3 E46 granskas av besiktningsmännen på Tierp (foto: Henrik Lindkvist). Viktor fick inte någon bra dag, men här kan ni följa med ett varv med tills expansionskärlet sprack [film]

Det började visa sig vad som krävs för att tävla i en serie, många saker som kan sätta käppar i hjulet.

Det var flera i serien som inte kunde komma till Tierp. Rudskogen gick hårt åt de som satsat för hårt, gjorde misstag eller hade otur. Men andra, som Alexandra Björk, visade att de inte bara fått ordning på sina bilar utan även sin tävlingsskalle.

Hellen och Alexandra var bland dem som hade tjejträff på banan under fredagen och laddade upp för tävlingen tills solen gick ned. (Foto: Henrik Lindkvist)

Även Tierp visade sig vara en hård och tuff bana och fler bilar fick fel, vilket fick genomslag i resultaten: bl.a. Hellens rosa JRM-trimmade Evo sköt en bromsslang i sista kvalheatet och förlorade sina möjligheter ta sig till finalen denna gång.

Känslan av läktargrytan är som det gamla Roms kapplöpningsbana, men här är det betydligt fler hästar framför vagnen som ska runt hårnålen.

Banan var betydligt mer teknisk än den ger sken av vid första anblick. Inte bara tajta kurvor, utan kombinationer och till och med en del nivåskillnader.Tre skilda underlag med helt olika grepp: betong, ny asfalt och gammal asfalt. Svårt, och kliver man över gränsen biter banan tillbaka, men det går att finna sköna linjer genom kurvorna. Det gäller (som alltid) att sätta alla genom hela varvet.

I Club-klasserna fanns det dessutom extra chikaner utsatta, så en jämförelse mellan klasserna blir inte helt rättvisa.

Det är en häftig känsla runda hårnålen längst inne i läktargrytan på Tierp (foto Steffen Nilsen).

Under warm-up upptäcks att tidtagningen inte fungerar som den ska. Någon sorts interferens stör den. Efter febrilt arbete kan dock RaceConsulting lösa det genom att byta tidtagningspunkt.

Eftersom TimeAttack körs med flygande start spelar det i stort sett ingen roll var längs banan punkten sätts. Tävlingsledningen komprimerade schemat och snart var vi tillbaka på tidtabell.

Tätstriderna blev tajta.

CLUB:

Peter Wärhner satte snabbaste varvet i Club 1:24.730 och tog sin andra seger före Jimi Smid och Rasmus Åberg – två Porsche före en Lancer.

Kim Söderström valde stå över sedan han fått punktering och fick åka hem på reservdäcket med en lånad centreringsring.

Peter Wärhner vann club-klassen med 1:24.730, en av de extra chikanerna syns i bakgrunden här (foto Steffen Nilsen)

 

CLUB CHALLENGE:

Förra säsongens suverän i Club-klassen, Pontus Parneryd låg och jagade Nore Ericsson genom Club Challenge-kvalen (klassen över Club).

I Q3 så satte han äntligen en bättre tid, vilket hans team signalerade till honom och han körde in lycklig över att ha slagit honom en gång i alla fall. Men på allra sista varvet, på målflaggen, sätter sen Nore en lite snabbare tid, på sitt typiska aggressiva sätt.

 

I finalen låg Pontus Parneryd tätt i hälarna på Nore Ericsson ända till sista varvet då Nore satte in en helt galen attack och satte 1:21.133 (se själva vad vi menar med attack, här är Nores cockpit-film). Men det är väl essensen av TimeAttack?

Fredrik Sjölander blev trea, alla med Mitsubishi Lancer Evo.

 

 

Pontus Parneryd jagade men Nore Ericsson blev dock för svår när han på allra sista varvet satte 1:21.133 (foto Steffen Nilsen). 

Men när Nore kör in får han inte jubla över sin seger utan vinkas bestämt in i depån av sin crew.

Innan han ens hinner ut, har de börjat riva motorn. Servopumpshjulet hade gått av i Micke Engbloms Evo strax före pro-finalen och teamen hade kommit underfund med att Nore var den ende som hade ett att undvara= när han kommit i mål!

PRO:

Pro-finalen startade medan de febrilt mekade med bilarna. ”Chaos Creations Garage” – indeed. Micke sitter i kupén, startklar, och försöker hålla sitt eget laddtryck. Till slut: den går, på med hjulet, klar, kör! Ut från pitlane och till line-up, grönflagg och ut!

Halva finalen har redan gått och Micke jagar.

Micke Engblom lyfter från asfalten (foto Steffen Nilsen). Här är Mickes egen [berättelse] av sin dag och Chaos Creations Garage’s [film]

På sista varvet kör Micke till slut bara 0,008 sekunder långsammare än Daniel Wembo: det motsvarar 39 cm vid målgångsfarten. Tätare tätstrid är svårt föreställa sig!

Mickes bromsskivor fram är slut och bromsvätskebehållare bubblade efter att ha kokat. Pär Eklund blev trea med sin ruskigt snabba BMW.

En av förhandsfavoriterna, Jocce Dyrstedt, satte bästa kvaltiden direkt i Q1, men fick tekniska problem och kunde inte följa upp det i finalen.

Daniel Wembo snodde segern ännu en gång, här är hans egen [berättelse] av dagen (foto Steffen Nilsen).

En skön solig dag, och avspänd samvaro mellan olika team och förare som delar upplevelsen och försöker komma på hur man ska lura banan på de där sista hundradelarna.

Stämningen var lite spändare än Rudskogen – är det pressen över om grejerna ska hålla?

Om något går fel märks dock den speciella TimeAttack-andan: det finns alltid många som är villiga hjälpa till och oftast en lösning, om det så kräver att man river en segrares motor för att ge nästa sin chans i finalen.

Eftersnack (foto Henrik Lindkvist).

– – –

– – –

– – –

TIDIGARE PUBLICERAT:

Resultaten

Tidigare publicerade [direktreferat från dagen] och

[Winners circle] med foton av Steffen och Henrik

Gävle Dagblads referat.

Bildreportage från TierpiDag:

Dennis Rudolfssons bilder

Lindén Foto

– – – – –

Vi tackar Henrik Lindkvist för texten och Steffen Nilsen för bilderna, och uppmuntrar folk att ifall ni har någon länk som har med TA.nu #2 Tierp Arena att göra… maila den till mikael@superiorimports.se så lägger vi till den här!

Kan handla om en summering av dagen, ett fotogalleri- eller annan media ni sett har uppmärksammat oss!