RESUMÉ PRO 2018: Nytt guld för Antonssons Supra, men två BMW stack upp i Sveriges snabbaste klass på R-däck

I den högsta klassen med gatgodkända R-däck pressar man gränserna ordentligt för vad som ändå anses som ett fordon som skulle kunna återställas till besiktningsbart skick.

Robin Antonsson är inte bara en av grundarna till TimeattackNU-serien 2012. Han är även den som med sin Supra drivit utvecklingen framåt i just denna klass som ofta kallas toppen av Time Attack, så som sporten på 90-talet uppfanns i Japan av företag som trimmade bilar & ville mäta sig mot varandra på banan i en kamp.

Till denna säsong hade Robin bestämt sig för att jaga varvrekorden på varje bana, vissa som stått sig ett par år av aktade namn som Gustaf Burström (Revline Porsche 968) och Filip Svensson (Mitsubishi Evo V JapTuning).

Han lyckades med sitt mål på Kinnekulle (52,997) och kunde med sin kyla och fokus i finaler vinna alla fem ronderna. Guld återigen likt 2012, 2014, 2015 och 2017.

(Robins stora uppgradering för året var sekventiell växellåda från Quaife.)

(Med hjälp av sina partners Street Performance, Racegear och Auto-Gruppen kunde han ro hem den uppgraderingen.)

Men två namn utmanade starkt och hade mellan sig en fight som de höll noga koll på genom året. Båda körde varsin BMW med något olika koncept.

Joakim Birgersson (BMW E90 Turbo) har redan utmärkt sig efter förra årets totala andraplats i klassen.

Han bättrade sina PB varje race och samlade mycket värdefull data för sitt nästa (!) bygge.

Han utmanades av rookien Martin Söderberg (BMW M3 E36), som två race in på säsongen med tider i klassisk “Big 4” kvalitet visade att ingen i övriga toppen kunde slappna av.

På Gelleråsen kunde de dessutom ta varsin Pole i de två sista ronderna- vilket i sig visar att tävlingsmässigt håller de jämna steg med den sparsamt av Robin körda Supran.

(Joakim Birgersson är fåordig utanför banan, men på den så är han en av Sveriges absolut snabbaste på R-däck)

I slutändan hade ändå den mer erfarne Birgersson tryggt avstånd till att hålla ett silver.

Martin Söderbergs säsong med bronsmedalj i Pro som första riktiga satsning i Time Attack… är inget mindre än värdigt ett historiskt starkt “årets rookie” pris.

(Att första året ge sig in i Time Attack, dessutom i tekniskt avancerade Pro och sluta på pallen- är något som aldrig tidigare gjorts.)

Nedåt hade Tor Jarnald (Porsche 944 V8) och Thompa Pehrsson (Corvette C6 Z06) en intern uppgörelse.

Den gula Corvetten hade genom alla fem tävlingar lite bättre toppresultat och var uppe på pallen sista ronden. Det gav han en placering bättre (P4) än Tor (P5).

Två wankelbilar från Strängnäs Bilforum i varsin äldre Mazda RX-7 FC3S körde något sparsamt i år.

Martin som 2016 vunnit Pro Street i samma bil tog en total sjätte plats medan Peter Fridström mest körde för att få rutin.

Någon som inte hade med toppfighten i klassen att göra men som jagar ett attraktivt pris som Sveriges snabbaste FWD-bil är Rolf Uhr.

Med fina tider på bl.a. Kinnekulle (57,767) och Mantorp (1.26,305) med massa utvecklingspotential kvar… så kan man inte låta bli att låta sig fascineras över vad en gammal Saab klarar av.

(En riktig slitvarg som överkommit krascher, bränder och massa strul till att bli en av Sveriges snabbaste FWD.)

2019 har intresset för klassen redan under den korta del av silly season varit öppen varit högt.

Många namn ser ut att återvända medan Robin givetvis storsatsar på att för första gången lyckas försvara sin titel tre säsonger i rad.

ALLA RESULTAT & VARVTIDER PRO 2018 (KLICKA!)

REGLER PRO (KLICKA!)

Är du intresserad av att tävla i Time Attack och ta del av en gemenskap & miljö som vi garanterar leder dig in i snabba varvtider med personlig utveckling? 

Skicka isf. en intresseanmälan där du kort ger oss spec på din bil samt kontaktuppgifter, så återkopplar vi till dig (maila anmalan@timeattacknu.se).