BLOGG: Vi utser “Rudskogens…” i blandade kategorier och ämnen – Foton av Magnus Bekkengen

Precis som vi själva så har seriens fotografer suttit med häcken full medan de försökt redigera alla fina bilder från Time Attack Riksmästerskapets premiär på Rudskogen 11 Maj.

Vi har redan fått se ett underbart reportage på Onroaders.se som Magnus Bekkengen med sina vassa foton vispade ihop – LÄS DET HÄR (KLICKA!)

Nu har vi fått ta del av fler bilder från Magnus, och presenterar en ny återkommande del i att utse blandade förare/ämnen till "Dagens…".

Vi väntar på ännu mer bilder från eventets officiella fotografer Henrik Oulie och Rani Giliana som ger mer kompletta gallerier, men läs detta tillsvidare och ge BEKKENGEN PHOTO (KLICKA!) en stor tumme upp också!

– – – – –

… snabbaste av dom alla: I vad som måste anses en liten skräll, så tog #20 Daniel Wembo från NKM Racing Team både snabbast tid i Top 8 —> en stor anledning till att han även plockade vinst i finalen när han kunde köra en snabb tid precis innan regnet föll ner. Taktiskt mästerverk!

Hans JRM Racing trimmade Nissan GT-R hade inte fått på sitt "stora kit" och han hade därför "bara" 700HK (!), men efter denna vinst undrar man… behövs det verkligen mer?

– – –

… mest otursförföljde: När man talar om otur och motgångar man utsätts för, så fanns det väldigt många som inte ens kom till startlinjen. Men #78 Gustaf Burström var nog en av de som slitit hårdast ens för att komma på plats, och väl på Rudskogen fortsatte problemen.

En soppapump spökade, och el överhuvudtaget ville inte gå rätt väg för att få igång denna brutala Porsche 944. Tillslut fick Gustaf liv i bilen, men hade då otroligt problem med buller.

Mer kämpande gjorde att han gjorde en rekordartad sänkning (skall vara 95dB), men efter bara några varv blev Porschen stillastående ute på banan- och fick bärgas in… och sedan var det 50 mil ensam körning med bilen på släp hemåt för Gustag. Starkt kämpat ändå!

– – –

… mest spektakulära antiklimax: En av de absoluta stjärnorna i serien är Chaos Creations Garage förare/byggmästare Mikael Engblom.

Hans Mitsubishi Evo 5 RS har under vintern fått många hakor gå i golvet när man sett vilket extremt aeropaket de snickrat på inför säsongen.

Nu ville det sig inte, och än en gång; faktiskt på exakt samma ställe som förra säsongen då Mikaels motor blev total skrot- så vart det tvärstopp igen.

Denna gång var det "bara" en givare till vevaxeln som gav sig, men det blev inget finalåka för det och en besviken Engblom tog femteplatsen trots tider i kval som var minst Top 3 värdiga.

– – –

… chef från början till slut: Veteranen Peter Wärhner som har en av de mest gedigna bakgrunderna av trackdays i hela vårt startfält, tog kommandot direkt med sin Porsche 911 GT3 Club-klassen och släppte aldrig taget.

Rutin och starkt psyke kommer vara ett område där Peter är en svår nöt att knäcka. Men allt kan hända och visst är det så att ingen vill något hellre än plocka en storfavorit…?

– – –

… "du är vad du äter": Någon som är helt ny inom Time Attack men tagit sig an utmaningen att tävla på lagom nivå direkt är Växjö-killen Kim Söderström. 

Hans Subaru Impreza STi kör i Club och hängde med riktigt bra i toppen denna omgång. Till finalen dock så fattades energin, och en självkritisk Kim insåg att han kunde skött vätskeintag mycket bättre.

Det är viktigt att ha en mental styrka för att prestera när det behövs, men lika viktigt att hålla kroppen i skick så energin inte tryter lagom tills det är dags. Kim lär vara revanschlysten som få andra till Tierp, Rond 2!

– – –

… drama utanför banan. Vi hade inte en helt lätt premiär med många nya krav och rutiner att följa, samtidigt som Norska Bilsportsförbundet kom med ännu mer önskemål på kort notis som sög musten ur hela crew.

Det blev även en liten bugg i samband med PRO/Pro Modified finalen, där #12 Stefan Påhlsson annonserades som trea… men ganska kvickt insåg vi att #26 Schmiedmans Viktor Örtegren (bilden är på hans BMW M3 inredning) var den "rätte" trean.

Efter en hel del telefonkonferens och tydliga regler för RM om att man måste lämna in en protest så fort listan spikats upp… så gav Stefan poängen till Viktor. Grym sportsmanship, och två nöjda förare trots allt!

– – –

… "en dam behöver inte ursäkta sig": Det gick kanonbra i #29 Helen Norbäcks återkomst till Rudskogen med ny uppseendeväckande rosa dekor av Wrapzone Stockholm. 

Hon kvalade sig in till Top 5 och tog många goa poäng i JRM Racing & Brotec sponsrande Evo X'en i en för i år tuff klass (Club Challenge).

Även hennes väninna #25 Alexandra Björck gjorde en grym uppkörning och kapade ohyggligt mycket tid under dagen. Tuff tjej som hon är så lät hon inte en liten avåkning hindra henne, utan bilen kördes per omgående till JRM Racing för mindre kostmetiskt fix- så hon kan vara på startlinjen på Tierp också.

Helt rätt karaktär som man normalt sett bara finner hos "veteraner" som vet att Racing är väldigt mycket upp/ner över en säsong!

– – –

… populäraste fotoobjekt: Ingen verkar kunna motstå en "WRC-blå" Subaru Impreza, särskilt inte när den är byggd för seriös Time Attack körning som #33 Tommy Karlssons.

Av de bilder vi sett hittills från utomstående media så verkar bilen helt klart omtyckt. Vågar vi säga att Time Attack är snäppet häftigare än rally eller är det som att svära i kyrkan…?

– – –

… gladaste bland de glada: Det var otroligt många leenden om man bortser från ett hårt arbetande och stressat crew. Vi är otroligt nöjda med den feedback vi fått, fast vi mer eller mindre bett våra förare att "gå loss med motorsågen" i feedback.

De få punkter som dykt upp har varit konstruktiva och lösta i större mängd redan till Tierp.

Bland glada tillrop och positiva inlägg på olika delar av Facebook-världen… så kan vi inte låta bli att utse Daniel Wembo även till att vara dagens glädjeman. Den chocken när han tillgavs vinsten i PRO/Pro Modified; den lever vi som arrangerar länge på…

– – – – – 

Tack för bilderna till Magnus Bekkengen, och det kommer mera media i både Film och Foto innan Rond 2 den 1 Juni på Tierp Arena.

Vi hoppas ni även följer VÅR FACEBOOK (KLICKA!) där glada stämningen inom TA.nu-familjen också finns tills vi fått upp vårat egna forum!