ETT ÖGONBLICK: #90 Peter Fridström, debutanten som tog vinst i Pro Modified direkt!

PeterI kvällens “Ett ögonblick” träffar ni en nykomling inom Time Attack, men knappast på banan; STRÄNGNÄS BILFORUMS VD Peter Fridström (#90) knep faktiskt vinst i Pro Modified i sin TA-debut!

Med en uppkäftig Mazda RX-7 FC3S som faktiskt behållt sin Wankel-motor så klarade han av 95dB-spöket och körde med liten marginal till sig förstaplatsen.

Detta var första gången Peter tävlade på bana, och vi ville därför samla hans intryck per omgående.

[TAnu.se]: Hey! Grattis till vinsten i Pro Modified, första frågan: Vad var dina spontana intryck sett över dagen? 

[Peter Fridström]: Hej hej! Tack! Det kändes bra, tiderna var ju dessutom inte långt ifrån toppklassen va, haha?

Det var faktiskt över förväntan! Jag har följt TAnu.se sedan start 2012, men aldrig riktigt haft tillfälle att köra.

Jag gillade verkligen att det var väldigt lite dötid under dagen, test & tune-passen var ett perfekt inslag mellan att fokusera på kval etc. Mycket trevligt folk i depån också såklart!

Det var en tät fight mellan dig och de andra på pallen, du hade ju lite bekymmer med 95dB också. Hur lyckades du lösa det och ändå sätta så snabba tider?

Det är ju en wankel, så det fräser ju en del om den. Men det är ju bara gilla läget, vi fick till en lösning i depån som gjorde att vi med lite tanke klarade oss från svartflagg när det gällde. 

Till Mantorp Park, Rond 2 den 6 Juli är nya saker redan inhandlade och då ska vi nog slippa dessa bekymmer.

Då vi på STRÄNGNÄS BILFORUM varit involverade mycket i bl.a. Road Racing på Elit-nivå så är detta inte första erfarenheten av buller på Motorsport-tävlingar.

Spännande, utveckla gärna hur du menar med att Road Racing med MC har något gemensamt med detta…? 

Sedan 2004 har vi följt MACKE GRANSTEDT  som mer än en gång fått “börja om från noll” med sin Superbike för att klara buller-krav som ständigt sänks. Då är det hela konceptet man måste ge sig på, mappa om hela styrsystemet, bygga om motor och verkligen se över allt för att klara det. 

Att köpa ett par extra ljuddämpare som för många kan räcka när det gäller bilar är då en enkel match, visst är det synd då få av oss entusiaster inte älskar motorljud… men så är verkligheten sedan länge inom motorsport.

Okay, så ditt bilföretag och nu även du själv är involverade inom racing/motorsport rätt aktivt… hur hinner du med det då ni ändå är en av de största och mest välryktade Mazda & Suzuki-handlarna i Södermanland?

Man får hålla sig vaken på natten, haha. Skämt åsido så är faktiskt Time Attack i detta fall väldigt enkelt att själv “sätta ribban” med.

Man kan dyka upp på morgonen på banan, få sina skyltar, streamer, besiktas, förargenomgång… så vips får man tävla på en lagom nivå och hemma samma kväll.

Man klarar det om man vill på en dag, och det är en av sakerna som gör att jag kunnat hoppa på.

Men man ser ju även folk som kommer med större trailers redan dagen innan och verkligen laddat sedan länge, så det är kul att konceptet är så brett.

Till sist här då, du vann på Kinnekulle och blir “mannen att jaga” på Mantorp där det är flera anmälda som inte dök upp på premiären; garanterat spottat i näven och kommer vilja slå dig. Hur laddar du upp?

Mantorp är för min bil lite mycket “motorväg”. Vi får se vad man kan prestera med min gamla Mazda som främst har väghållningen som styrka.

Jag får väl också säga att min rutin av denna klassiska bana är rätt utbredd så… Ja, haha; det får väl bli att man försöker försvara titeln med erfarenhet.

Jag har gett mig fasen på att VINNA DET DÄR STYRSYSTEMET när säsongen är slut!

Tack för samtalet och lycka till den 6 Juli, är det läge att få en riktigt bra deal på en bruksbil ifall man nämner TAnu.se nu då?!

Självklart! Vi säljer mycket bilar till entusiaster överlag, alla är dock lika välkomna till STRÄNGNÄS BILFORUMVi ses på Mantorp!

_DSC7183(Foto: Steffen Nilsen. Peter fick ta till alla möjliga lösningar för att klara buller på Kinnekulle.)

– – – – – 

Just nu är TAnu.se i ett stort expansivt skede där vi ombetts av partners att “höja ribban” ännu mer till Mantorp Park 5-6 Juli.

Vi kan dock glädja er med att vi utökat vår person för att möta dessa krav, så tveka inte att kontakta oss enligt nedan:

Köra: anmalan@timeattacknu.se
Regler/klasser: tech@timeattacknu.se
Media, PR & Sponsorer: media@timeattacknu.se