KRÖNIKA: “It’s GO time” = Nu bryter vi vinterns tystnad och laddar för en kanon-säsong!

"Att tala är silver, att tiga är guld". 

Ett ordspråk som kan stämma väl in på hur vi på TAnu.se tänkt efter många år som Sveriges främsta arrangör av Time Attack-event, nu när sporten fått lite "vildväxt" och fler aktörer ger sig in på scenen.

Vi välkomnar konkurrensen och ser ett tillfälle i att på lång sikt utmärka oss på ett sätt som kan vara svårt som enda aktör.

Utan tvekan är det jobb vi gjort i de två senaste årens mästerskap (SE RESULTAT 2013 HÄR), något som höjt ribban avsevärt på Time Attack-scenen i Sverige.

Att JDM Face-off som vi tillsammans med huvudaktören Supra Club Sweden promotade, också var början till en ny scen vågar vi också påstå:

 

JDM Face-Off Time Attack 2010 @ Mantorp Park from Superior Media on Vimeo.

Att 2013 arrangera ett Riksmästerskap på 5 olika banor (endast 3 under 2012) under en tid av växtvärk på många olika fronter… det gav otrolig erfarenhet och självförtroende för oss på TAnu.se.

Vi vet nu hur allt ska gå till praktiskt före – under – efter event, och sitter på ett rikt etablerat bibliotek av media (både foto & video); samt med resurser/kontakter alla nykomlingar måste jobba sig till.

Utan tvekan kommer den tryggheten okomplicerat vara till vår stora fördel, och nu när det är dags att som förare spika sin kalender… så vill vi vara ett självklart val att falla tillbaka på.

Däremot är det en delad känsla gentemot förarna vi känner. I en positiv ände har de nu fler möjligheter än någonsin att välja, men bi-effekten blir att hur man än vrider och vänder på det så uppstår splittringar.

Det blir urvattnat och ingen kommer egentligen när säsongen är över kunna kalla sig en mästare mer än vad seriens genuina attraktionskraft skapat. Olika reglementen = olika förutsättningar, även om fundamentala bitar kan jämföras. 

Vi kommer beröra detta ämne och mycket mer under uppladdningen som börjar nu.

Nedan följer en kort krönika från en otroligt inspirerad, men samtidigt mer jordnära, lugn och mer (irriterande) realistisk än någonsin Media & PR-ansvarig för TAnu.se:

go time

(Foto: Martin Fördal Persson, som bland flera mycket vassa mediaprofiler är "signad" för hela säsong 2014 hos TAnu.se)

– – – – 

IMG_4943 for superiorVad betyder "It's go time"? Kanske självklart för många, men i NASCAR-sammanhang så är det tillfället då man tålmodigt följt med på "lead lap" och bara hållt sig undan trubbel…

… för att sakta men säkert med ca 20-30 varv kvar av totalt 200 förbereda för en attack- och på sista varvet kliva över mållinjen först. Det är där vi på TAnu.se står just nu!

Varit tyst i vinter från vårt håll, känns en aning märkligt för många säkert, men vi står ödmjukt inför en utmanande säsong med hungriga konkurrerande aktörer- och utövare som är mer förvirrade/splittrade än någonsin.

Det är helt enkelt dags att visa att vi klarar konkurrens och vågar hålla i vår långsiktiga vision, i en tid då A L L A vill ha kortsiktiga snabba resultat.

Många stunder har vi kämpat emot att inte "lova en massa" eller bara att säga vad folk vill höra. Även hålla tungan rätt i mun när vi identifierat konkurrenters propaganda och mindre trovärdiga löften.

Det har varit tillräckligt mycket på mitt bord hela hösten/vintern (som ännu inte är helt färdigt dock under kontroll), att jag helt enkelt fått avsmak för bråk & tjafs.

file009767
(Foto: Steffen Nilsen, som bland flera mycket vassa mediaprofiler är "signad" för hela säsong 2014 hos TAnu.se)
 
Vi har helt enkelt fått förlita oss på att den produkt vi ställer på banan i slutändan är vad som spelar roll, och andra vars löften inte fullt infriats får stå sitt kast om inte saker lyckas fullt ut.
 
Men. Detta har krävt en längre uppladdning "behind the scenes" än någonsin innan. Både i att reparera skador av redan nämnda olyckliga samarbeten, och åtgärda kloka slutsatser dragna från en säsong jag ändå vågar påstå; satte en otroligt hög nivå på Time Attack i Sverige.

Att det skulle behöva vara såhär tyst sedan Jul… Ja, väldigt tråkigt för många som dör av nyfikenhet, av positiv och negativ natur.

Vi kan medge en liten brist av omdöme i att "fokusera på produkten" inte behöver betyda att "stänga ute" våra supporters. 

Vi förstår frustrationen till 100%, och kan bara be om förståelse för att vi varit väldigt kyliga och gnetat på för er skull helt enkelt.

_DSC3826

(Foto: Steffen Nilsen, som bland flera mycket vassa mediaprofiler är "signad" för hela säsong 2014 hos TAnu.se)

Samtliga bakom Timeattack.nu brinner ju för detta något enormt, och stora frågan i ett skede då sporten är i ett rörigt skede är:

Hur vi bemöter detta eländiga 2014 då? Året då t.o.m. etablerade förare lagt ut profetior som "kommer bli sämsta året någonsin för Time Attack"?

Enkelt: Genom att göra vårt bästa och det vi tror på är bäst för framtiden.

För att dra till med en metafor, de snabbaste varvtiderna sätts inte av hetsporrar utan de som kan "få med sig farten" och släppa gasen i rätt lägen.

Föraren som i slutändan lägger stora pengar på en upplevelse är det vi utgått ifrån, och hur vi ska få racing för gatbilar på bana att bli attraktivt hos större varumärken/företag.

Med det sagt: Vi har satt ihop en 2.0 version av vårt tävlingspaket väl anpassat efter vad vi när vi tar av oss "TA-kriget" glasögonen och med lite perspektiv avgör är bästa receptet på lyckat & kul event.

Att en attraktiv tävlingsserie för likväl entusiaster som mer ambitiösa uppkommande racingförare blir "den enkla biten" när kultur och känsla är rätt i allt annat är vi övertygade om.

Vi har även kryddat med att hitta en "hög lägsta nivå" i våra som promotor styrkor (Media & PR), samt knutit till oss resurser så alla i depån känner igen nyckelpersoner på samtliga event.

Det är ingen myt att våra event ända sedan JDM Face-off (redan 2009!) haft en fantastiskt familiär stämning som andra haft svårt att kopiera. Den är genuin helt enkelt, och vi ska värna hårt om den!

_DSC0076

(Foto: Steffen Nilsen, som bland flera mycket vassa mediaprofiler är "signad" för hela säsong 2014 hos TAnu.se)

Kort och gott, och egentligen farligt inne på att ha börjat trissa upp saker enbart i ord: Vi har en mycket trevlig säsong framför oss i TAnu.se.

Jag hoppas vi artigt kan få er uppmärksamhet under Mars månad då vi ska se till att fylla våra fyra klasser (endast 40st tävlande). Nya partners, crew och ideer ska presenterar på ett transparent ärligt sätt.

Om inte annat är ni värda att verkligen få rätten att som förare få all fakta och bilda er egna uppfattning om var ni bäst spenderar er tid & pengar ban-säsongen 2014.

Varmt välkomna ombord, frågor tas mer än gärna emot på +46738121190 eller via mail på mikael@superiorimports.se. 

– Mikael Jarosinski, Grundare + Media & PR-ansvarig TAnu.se.

– – – – –

Stort tack till alla anmälda förare som visat tecken på tålmodighet, det är er vi har främst i åtanke när vi pendlar mellan möten, och slipat som dårar på områden som säkerhet, regler, media, boende och givetvis det sociala i våra event.

Nästa steg är att presentera fyra nya partners som blivit förärade att vara "klass-sponsorer" denna säsong. Vårt s.k. "2.0-paket" för säsongen följer inom kort, och vi ska göra vårt bästa i att snurra igång de sociala medierna också. "Its go time". Punkt slut.