PRO: Vi summerar Time Attack säsongen 2014 – (Semi-slicks, obegränsad effekt & nästintill tuning på bibehållen fabrikskaross)

_MG_0043Klassen Pro bjuder på Skandinaviens absolut extremaste och ombyggda gatbilar som körs på däck godkända för gatan. 

Med strikta restriktioner om vad som ligger i och får göras med grund-karossen för ditt fordon, så är det sedan väldigt fritt med tuning- en ny generations topp-bilar som den breda massan kan identifiera sig med.

Det brukar oftast sägas att rötterna till Time Attack kom från Japan, där utvecklarna av trimdelar dök upp med deras demobilar för att sätta snabba tider: Som sedan skulle få kunder med liknande modeller att beställa deras produkter. 

Därför kallar vi TAnu.se “Pro” för “Sveriges snabbaste gatbilar”, och här kommer summeringen av hur det gick 2014:

Vi kommer följa samma format när vi summerar samtliga klasser (4+1) och hoppas ni delar med er informationen till körsugna vänner.

Intresseanmälningar för 2015 går redan nu att göra på anmalan@timeattacknu.se, de officiella paketen för tävlan 2015 släps under September månad.

Foton: Martin Fördal Persson – BILBILDER.SE

_MG_0020

(Erik Karlén och Daniel Wembo från NKM RACING kom med fina ekipage till finalen på Karlskoga.)

– – –

KORT FÖRKLARING – PRO:

Den högsta klassen i tävlingsserien har sedan 2012 byggts upp som den ultimata plattformen för gatbilar att mäta sig mot varandra.

Samtliga bilar är byggda på chassi som levererats från fabrik och varit registrerade för gata. Det är fundamentalt att bland de många ingrepp och trim man får göra, att inget görs med själva grundkarossen eller ramben etc.

Det är därför större skillnad än man kan tro mellan en “Unlimited” bil som tillåter både gamla tävlingsbilar, rörramar och dylikt mot dessa “extrema gatbilar”.

Samtliga i klassen kör på semi-slicks (R-däck) helt efter det Japanska ursprungliga konceptet, som även World Time Attack har tagit efter.

LÄS REGLEMENTET HÄR!

_MG_0079

(Motorbyten och egentligen all sorts trimning effektmässigt är tillåtet i PRO. Här Henrik Rybergs BMW E30 med RB26 motor!)

INFÖR FINALEN:

Robin Antonsson hade med  begränsad körning och att vara bäst när det gällde, mer eller mindre avgjort klassen som längre nedåt såg väldigt jämn ut. Toyota Supra var alltså mer eller mindre självklar Champion och “Sveriges snabbaste gatbil”.

Däremot hade Gustaf Burström under året utanför deltävlingarna visat att hans Porsche 944 GT-R hade speed som bara genom sitt otroliga varvrekord (kört av Alx Danielsson) på Mantorp Park motsatte sig ovan påstående om Robins bil.

Förutom denna självklara toppstrid hade klassen gott om blandade bilar som alla hade gemensamt att de var extremt sevärda i sin olikhet.

Den Japanska klicken med bilar som Martin Gustavssons Skyline BNR34 GT-R V-spec, Mattias Lennströms R32 GT-R  och Erik Karléns Evo VIII varvades med Fredrik Lundkvists BMW E30 M3 Turbo. Samtliga återigen sagt se & hör vänliga!

Tråkigt nog hade Rickard Nilsson som låg högt i tabellen innan rasat sin turbo kvällen innan race, så kampen om 2a och 3e plats totalt var verkligen vidöppen!

_MG_0001

(Årets mest otursdrabbade? Att sluta totalt 8a efter tre serietävlingar, när man har en Porsche 944 GT-R som körts under 1.20 på Mantorp Park… dra era egna slutsatser.)

– – –

HUR GICK DET:

Gustaf Burström kom hoppfull om att slå nytt rekord för bilar på R-däck och hade en skön känsla trots att säsongen var i trasor efter tidiga haverier på både Kinnekulle Ring och Mantorp Park. 

Han gjorde ingen besviken, och redan i Q1 satte han 1.11,358… då endast på snällaste effekten. I samma heat höjde han effekten en aning, och då kom smällen- ras på drivaxel och ingen i reserv. Game over!

Detta släppte istället in Mattias Lennström in i finalen tillsammans med en annan Skyline-ägare Martin Gustavsson.

Dessa två hade väldigt olika körstil, och även om Lennström (TEAM PALI PALIvar den som publiken röstade som mest underhållande: Så tog “Gzon” en väldigt övertygande andraplats med 1.13,17 trots problem med topp-packning som började ge sig.

_MG_9745

(En tidlös bil med godis enbart “Made in Japan”. Med en andra plats i finalen slutade Martin “GzonTuning” Gustavsson totalt trea i Pro 2014.)

Trea kom Erik Karlén med sin NKM RACING Evo VIII, som är lika snabb som den är snygg i sin läckra gråa dekor.

Fredrik “Lundkvist Lås” Lundkvist har vunnit många hjärtan över säsongen med en unik BMW M3 E30 modell “jätteturbo”, och med en fjärde plats kunde han skrapa ihop nog med poäng för att precis slå “Gzon” som total tvåa i mästerskapet.

Ett kvitto på att jämn körning och kämpa sig genom haverier är ett måste för att klara topp-placeringar i TAnu.se en hel säsong!

Vinnare och suverän champion när kampen med Burström uteblev vart Robin Antonsson. Hans Toyota Supra har nu gått ett par säsongen utan större modifieringar, och beklämmande nog på samma däck i hela tre år (!).

Det är ett enormt underbetyg till en kille som har både förarkapacitet och material att slåss om samtliga banrekord på R-däck i Sverige. Nu är det dock högst sannolikt att den speed Gustaf Burström fått med sin Porsche är den tändvätska som behövdes för att lyfta allt minst ett par nivåer till 2015. 

_MG_0040

(En säsong där Robin till 90% förlitat sig på sin skicklighet att köra bra när det gäller, till nästa år väntas en storsatsning för att ta “Phantom Supra” till nya sjuka nivåer. Kan konkurrensen svara?)

– – – – –

Ett stort grattis till Robin Antonsson. Vi har enormt många områden som kommer göra denna klass högintressant nästa säsong som kunga-klassen för Sveriges snabbaste gatbilar.

Vill du utmana och få chansen att kalla din extremt trimmade gatbil som kör på R-däck för Sveriges snabbaste? Då är PRO i TAnu.se för dig! 

Här kan du läsa hela SLUTRESULTATET 2014 (KLICKA!)