RACE REPORT: Kort sammanfattning av TA.nu premiären Kinnekulle Ring 29/6

Premiären är avklarad! Efter att ha fått vända upp och ner på hela eventets upplägg i sista minuten, så låg förhoppningarna för TIMEATTACK.NU premiären på Kinnekulle Ring väldigt jordnära i ambition.

Vi kan stolt säga att vi överskred samtliga mål när det gäller det praktiska genomförandet, och fick även en otroligt tight tävling med hög kvalitet på deltagarna!

– – – – – 

Club och Club challange:

De två mer "gatlegala" klasserna såg väldigt tunna ut då många som skrivit upp sig för serien tyvärr fick förhinder. Vi hoppas även att vi nu tydligare kan få folk förstå att du kan få ut lika mycket av TA.nu när du kör här som de "stora" klasserna = krävs inte ett ändamålsenligt byggt monster till bil för att vara med!

Pontus Parneryd körde snabbt som attan med sin Mitsubishi Evo 8 (1.03,771) trots gatdäck, och borde givetvis sikta pa en uppsättning r-däck till nasta event. Han hade sopat rent även i klassen över, där tillslut Rickard Nilsson vann pa solida 1.06,288.

Det kunde bli lite lustigt med hur vissa bilar klassades in "lägre" än de borde, men ingen ifrågasatte det sportsliga som denna premiäromgång var av sekundär värde. 

En kul sidostrid var att se vårt fullblodsproffs Alx Danielsson rattandes sin bruksbil; en Ford Mondeo ST220 kombi fightas mot dagens enda dam Helene Nordbäck i sin Mitsubishi Evo X.

Efter en kamp på hundradelar så snuvade Helene honom  på prestigen med endast ett par hundradelar i sitt sista ak. Vi vet att Alx (1.10,748) var mindre road av detta, men vi gladdes verkligen med Helene som dock låg i klassen över och tog andraplatsen där med 1.10,175.

Tony Wenngren med sin brutala RX-7, som med vanliga gatdäck hamnade i alldeles för snälla Club Challenge hade nog önskat att hans däckleverantör hade hållt det han lovat, och bristen på fäste satte honom på blygsamma 1.10,322. 

Rätt stor skillnad då bilen på R-däck tidigare gått strax över minuten. Revansch att utkräva!

CLUB:

Vinnare: Pontus Parneryd 1.03, 771

 Tvåa: Alx Danielsson 1.10,748

CLUB COMPETITION:

Vinnare: Rickard Nilsson 1.06, 288

Tvåa: Helene Nordbäck 1.10,175

Trea: Tony Wenngren 1.10,322

– – – – –

Pro och Pro Modified:

*** Ni finner alla tider över tagen på denna länk: SLC.MYLAPS.COM ***

Spänningen steg som aldrig förr när de stora pojkarna skulle göra upp i Pro modified och Pro. Dessa klasser levererar bland de tuffaste gatbilar du kan tänka dig, med ekipage som sällan har under 500HK- även om förvånansvärt många säkerligen klarat en sväng på gatan utan problem!

Under dagen var det strikta bullerkrav på 95dcB, och t.ex Carl Winberg föll bort i sin tuffa Honda Civic i Pro-klassen förutom ett hafsigt  varv på 1.04,984 som placerade han på tredjeplats i den tunna klassen Men sett till övriga startfältet hade nog Carl hoppats på bättre .

Flera andra vinkades av för "tekniskt svartflagg" men kunde något begränsade hitta några varv i finalen att köra fullt. Viktigt att alla tänker på att det är ett av de större kraven som tyvärr är en verklighet av att banor i Sverige idag har trassliga grannar/kommuner att handskas med.

Ett ekipage som många hade ögonen pa var Joakim Jocce Enberg med sin citrongula Evo VI aka "SuperEvo".

Då banan var helt ny for honom och bilen egentligen premiärartestas med en ny extremt potent setup, sa var hans 1.00,267 väldigt bra kört men icke tillräckligt for att nå podiet.

I en kommentar efteråt trodde JoCCe att med lite mer körtid och mer anpassade hjulvinklar- att tider under minuten inte skulle vara några problem, och vi tror honom då det sällan skräds med orden i onödan av "Evo-gurun" från JRM RACING 

Istället var det en annan otippad men mycket målmedveten Evo V RS som stal dagens snabbaste tid bland rallymodellen som idag lägger starkt bud pa att vara världens mest "time attack vänliga" modell att bygga på. 

Mikael Engblom har varit fokuserad ända sedan tidiga vårkanten pa att visa vad han kan med sitt bygge. Det var en av dom som utan tvekan anmälde sig, skaffade sponsorer och gradvis lagt arbete i förberedelserna inför detta event.

Med 59,482 tog han sig in i snabbaste trio och låg ett tag med snäv marginal i toppen. men hur langt skulle det racka…? 

Veteranen inom denna fram till nu "inofficiella motorsporten"; SUPRA CLUB SWEDENS  ordförande Robin Antonsson hade hela dagen problem med en front splitter som bråkade och inte ville sitta på plats.

Den beslutsamma göteborgaren som meckade 2v i sträck (enligt egen utsago) för att vara här, och utan en enda skaplig tid under dagen blev det som det brukar for honom… down to the wire. Sista och enda chansen! 

Länge länge låg alltså Mikael Engblom bara hundradelar före, och en "skräll" var på gång i Pro Modified, men som det blivit rutin av Robin sedan flera segrar på JDM Face-off så skruvade Antonsson upp trycket på sig själv och stal andraplats med 59.031. Imponerande!

Med det så brädade han "Evo-maffian" och knuffade dessutom ut Torbjörn Svensson med sin kvicka icke-överladdade BMW E36 M3 från podiet. Men ändå beundransvärt att sätta 1.01,22 utan extra knuff från varken turbo eller kompressor…

En annan deltagare värd att nämna var Christoffer Nelzon som med sitt bygge som också "återuppstått från de döda" kunde efter lite hastigt arbete med att tejpa igen små hål i chassiet (!) köra sig till andra plats i Pro med 1.01,380 . Lovar gott inför framtiden där med!

Så då till vinnarren av Sveriges första officiella Time Attack-tävling, och det i relativt överlagsen stil- Mikael "Diket" Borggren med sin lilla raket "Saabsther" (57,0802).

Redan under kvalet drog han "knock-out" med en 58,x tid, men ett läckage från bakdiffen som bistert ledde till ett "slutkort tyvärr" citat…  visade sig vara falskt. Stressmeck ända fram till sista minuterna av finalen gav han chansen —> Seger på övertygande sätt!

PRO MODIFIED:

Vinnare: Robin Antonsson 59,031

Tvåa: Mikael Engblom 59,482

Trea: JoCCe Dyrstedt 1.00,267

(Fyra: Torbjörn Svensson 1.01,122)

PRO:

Vinnare: Mikael "Diket" Borggren 57,802

Tvåa: Christoffer Nelzon 1.01,380

Trea: Carl Winberg 1.04,984

– – – – –  

Underbart härligt drama och en själv som följde tidtagningen jublade inombords; när man såg att varje varv dessa intensiva sista 30min verkligen stank ljuvlig doft av äkta Time Attack. 

Mina damer och herrar, vi gratulerar samtliga klassvinnare som tar emot fina priser från våran sponsor Autosmart– och konstaterar att sporten Time Attack efter en superlyckad premiär är här för att stanna.

Större rapport om hela dagens happenings kommer under helgen, och varenda meter bilarna tagit sarskilt i finalen har filmats av vara mediapartners SUPERIOR och deras kollega från Norge O'SNAP.

Även gallerier från våra duktiga fotografer Nils Gunnarsson och Martin BILBILDER.SE Persson kommer för att sätta färg på bl.a. detta inlägg.

Passa pa och gratulera samtliga på TIMEATTACK.NU FACEBOOK där alla finns i väntan pa att forumet skall få sin konkreta öppning.

Tack till alla er som stottat oss under denna korta men intensiva tid.