Instegsklassen i Time Attack CLUB (KLICKA FÖR REGLER) lockar fram dom med äldre sportbilar i mellanklass- eller väldigt potenta nyare modeller från ex. BMW, Renault.
Man kör på gatdäck då R-däck är tillåtet först i nästa klass (Club Challenge). Det populäraste alternativet med råge varit Yokohamas potenta AD08R.
2018 blev en strid om varje poäng med närmre ett dussintal debutanter som varierade i ålder från 18 år hos den yngste (Mattias Karlsson, Renault Megane RS) till 70+ senioren Lars Grennberger, BMW M235.
Om ni känner igen Lars efternamn så är det för att sonen Kristoffer Grennberger vunnit klassen ovanför (Club Challenge) 2017 med en Audi TT.
Efter en stark slutspurt på säsongen så bytte Lars bil till finalerna, ovan nämnda TT i nedtrimmat skick.
Med den kunde han kliva på och vara bäst när det gäller: Två raka andraplatser på Gelleråsen Arena! Därmed välförtjänt total bronsmedalj i klassen.
Bara två poäng före vart Eric Olausson som med sin potenta BMW 140i med 4WD, modern automat och kraftfull originalmotor med 340HK gick som ett lok från det att han hoppade in i serien under Rond 2, Kinnekulle.
Den unga (22 år) mannen från Borås, hade faktiskt ända in på sista rondens SuperLap-finaler chansen att ta titeln vid en ev. tredje raka (vinst Mantorp, Gelleråsen R4) deltävlings-seger… men där tog det stopp i SuperLap-finalen och totalt silver istället.
Vinnare var en veteran i sammanhanget (Två tidigare år i Club) som nog bestämde sig redan i slutet av 2017 var målsättningen låg denna säsong: Guld eller inget!
Med en för klassen perfekt vald bil (Lotus Exige) var Skåningen Johan Hwasser tidigt ute på banorna för att träna, träna och åter träna sig till att köra stabila tider.
Det gav effekt med två raka vinster direkt på R1 Knutstorp och R2 Kinnekulle, samt en andraplats på Mantorp Rond 3. Trots att nerverna spökade på Gelleråsen vann han lättad som få guldmedaljen i Club 2018.
Nu tar han pliktskyldigt och flyttar upp en klass (enligt regler måste varje mästare lämna klassen).
Hans Lotus lär inte göra bort sig i Club Challenge. Johans proffsiga inställning till sitt tävlande kommer göra han till ett stort hot mot övriga startfältet.
Club lyser annars som en stark ledstjärna för hur snabbt man utvecklas som debuterande förare i Time Attack när kvalitativ bantid, rika på tips instruktörer att tillgå och hög säkerhet på alla arrangemang serveras.
Många debutanter visade att de kan bli namn att räkna med i framtiden. Magnus Källström från Dalarna var starkast med en total fjärdeplats med en BMW E46 M3.
Med samma bilmodell kunde även den helt gröna inom bankörning Johan Palmqvist med sin vackert YOKOHAMA-dekorerade ”Bimmer” sluta total 8a.
Några som bröt mönstret av en starkt BMW-präglad årgång Club-deltagare var Michel Baptiste-Nielsen (Ford Focus RS 2017, total 7a) och Fredrik Grunte (Seat Leon Cupra, total 5a).
Mellan dom klämde sig klassvärden Andreas Holmströms BMW 130i. Han öppnade säsongen starkt med två raka tredjeplatser… men sladdade sedan bokstavligen tävling efter tävling ner till total P6.
ALLA RESULTAT & VARVTIDER CLUB 2018 (KLICKA!)
REGLER CLUB (KLICKA!)
Är du intresserad av att tävla i Time Attack och ta del av en gemenskap & miljö som vi garanterar leder dig in i snabba varvtider med personlig utveckling?
Skicka isf. en intresseanmälan där du kort ger oss spec på din bil samt kontaktuppgifter, så återkopplar vi till dig (maila: anmalan@timeattacknu.se).