“Speakern summerar”: Dennis Jacobssons sammanfattning av Rond 1, Kinnekulle 2014

En ny tradition vi inleder på TAnu.se denna säsong är ett summerande referat av vår speaker: Dennis “DeeJay” Jacobsson. 

Ni kan se alla resultat från samtliga heat HÄR (KLICKA!), men med Dennis text och bilder från våra seriefotografer Steffen Nilsen + Martin Fördal Persson så är cirkeln sluten!

Vi har även sedan tidigare visat glada förare SOM FIRADE PLATSER PÅ PODIET (KLICKA!) och en episk highlights-video har släppts på VÅR FACEBOOK.

Som om det inte vore nog, så har vi en drös med gallerier från alla våra duktiga seriefotografer samt en gästfotograf på väg ut i veckan. Må gott alla ni som deltog i premiären, ni var del i ett väldigt lyckat event som fångades väl av alla våra medieresurser!

_DSC6625

(Dennis i ett sällsynt läge där han inte såg glad ut! Foto: STEFFENS FOTO)

– – – 

KVAL:

Club:

Andreas Ivarsson (Civic VT) tog ledning tidigt i passet och det såg ut som att det skulle hålla, men Henrik Poljkak (Golf R) kastade om placeringarna i mitten av heatet med en tid som Andreas jagade resten av kvalet men inte nådde ända fram till.

_DSC1217

(Markus från TEAM PALI PALI bjöd på fin körning i Club, men fick det inte lira med däcken som han ville.)

Club Challenge:

Thomas Grunert (Focus RS) var den som tog täten från start och såg ut att ligga bekvämt på första placering, då Peter Wärhner (Porsche 911 GT3) inte kunde följa samma tempo under första delen av heatet.

Peter ökade successivt, men var inte riktigt med i fajten förrän han från ett varv till ett annat kapade en hel sekund på sin bästa tid!

Mest tight var det mellan Aner (Supra) och Jimi Smid (Porsche Cayman R) då det var en tusendels sekund (0.001) mellan dem! Otroligt jämn nivå, det är då racing är som roligast!

_DSC7055

(Aner körde för SUPRA CLUB SWEDEN, den kraftfulla Supran längtade dock till Mantorp Park där den kommer slåss om vinst!)

Pro Modified:

Oskar Mejving (Skyline R32) tog ledning tidigt i passet och det såg ut som att han skulle hålla jämnt tempo genom hela Q2 tills däckskrik började höras, speciellt genom TV-kurvan.

Oskars däck gav upp och det var en överstyrningsfest både in och ut ur kurvorna i slutet på passet.

Peter Fridström (STRÄNGNÄS BILFORUM) i sin RX-7 förbättrade sina tider under hela passet och satt bekvämt framför Peter Johansson i sin CRX som inte kunde jaga ikapp de 7 hundradelar som fattades.

Denna klass hade verkligen mest avhopp på kort notis av alla, och det var mer än en som satt hemma och var frustrerade över att många värdefulla poäng gick till spillo denna dagen.

Pro:

David Björk (QUALITYCARS.SE) var någon som imponerade ordentligt efter att ha satt snabbast tid väldigt tidigt i heatet och sedan utökade sin ledning ännu mer

I depån satt Robin Antonsson (Supra) tålmodigt och väntade på att det skulle bli mindre trafik på banan, ut i sista sekund och satte ett snabbt varv, faktiskt sitt snabbaste någonsin på denna bana, dessutom med passagerare!

Längre bak fann vi Fredrik Lundkvist (BMW E30 M3, Lundkvist Lås) som efter överstyrning på diverse ställen lyckades knåpa ihop ett snabbt varv i mitten av passet.

_DSC7569

(David Björck har erfarenhet av att köra i bl.a. S60 Challenge och var ruskigt snabb med sin Corvette under kvalen.)


FINAL:

Club:

1. Henrik: 1.05.969

_DSC6757

2. Andreas: 1.07.087

_DSC6944

3. Ermin: 1.07.587

_DSC7332

Henrik tog täten tidigt i heatet och höll ledningen, längre bak i ledet satte Ermin och Andreas tider som slog varandra för varje varv.

Ermin satte en tid som Andreas inte kunde kliva över och då slog Ermin av på takten, kanske var det ett problem med bilen eller så var Ermin säker på sin tid.

Detta öppnade en lucka för Andreas som knep 2:a plats på ett av de sista varven i heatet. Spännande heat trots de lägsta klassen.


Club Challenge:

1. Peter 1.00.898

_MG_4763

2. Thomas: 1.01.607

_MG_4295

3. Jimi: 1.02.149

_MG_4280

Peter satte snabba tider redan från start och förbättrade sina tider ordentligt genom större delen av heatet, Tomas jagade ordentligt, men det räckte tyvärr inte enda fram.

Den stora fighten var mellan Aner och Jimi om 3:e och 4:e plats.

Aner satte en tid som liknande hans kvaltid, men pressade sig på det absolut sista varvet och satte personbästa, tyvärr drabbades Aner av trafik under två av hans snabba varv och kunde inte peta Jimi från sin plats.


Pro Modified:

Peter Fridström: 1.00.315

_MG_4367

Oskar Mejving: 1.01.936

_MG_4822

Peter Johansson (1.01,953):

_MG_4382

Denna final vart en head to head battle och det var otroligt spänt att se endast två förare ställas mot varandra.

Oskar var först ut på banan och fick många fria varv, detta gynnade honom stort, tills Peter hade återfunnit sin hjälm och raskt tagit sig ut på banan.

Oskar hade inte lagt fokus på rätt däck till denna tävling vilket gjorde att han hade några få varv innan däcken överhettade och hans varvtider börja falla av tempot som Peter höll.

Oskar åkte in i depån efter halva heatet troligen för att däcken hade gett upp och gav honom mycket problem, speciellt i TV kurvan. Peter petade ned Oskar och utökade sin ledning under resten av heatet.


Pro:

Robin: 56.690

_MG_4912

Fredrik: 1.00.608

_MG_4516

Rickard: 1.00.977

_MG_4521

Strategin för finalen i Pro var att åka ut när det inte fanns någon trafik, tidigare hade Robin Antonsson väntat till slutskedet av Q2 för att få fri fart runt banan, men i finalen var Robin först i lineup och började omedelbart med ett par uppvärmingsvarv för att sedan öka takten.

Robin satte ett blixtrande varv och satt bekvämt på den positionen genom finalen. Fredrik i sin E30 var tung på foten och fick överstyrning flertalet gånger, men lyckades hålla sig på asfalten tack vare instinktiva reaktioner med ratten.

Fredrik satte en snabb tid på ett av de sista varven och skulle påbörja ännu ett fullfartsvarv när hans växellåda bestämde sig för att ge upp.

Bakom Fredrik jagade Rickard Nilsson tiondelar genom hela finalen och hade högt tempo redan från första varvet, Rickard förbättrade sitt personbästa, men Fredrik hade fått ihop det snabbare varvet in the nick of time.


SUMMERING:

En fantastisk dag som gav mycket spänning med tightare körning än jag kunde föreställa mig!

Jag har fått se nya ansikten och nya talanger som kommer att röra till det för veteranerna och det är så fantastiskt roligt att se helt gröna förare ta sig runt banan med snabba tider.

En annan extremt makalös händelse var att VALTONEN MOTORSPORT skickade allt vad tidigare rekord kunde heta på Kinnekulle Ring med en hiskelig 52.730 tid på sitt andra kval…!

Vad detta monster kan prestera med en bil som är farligt nära att redan nu klassas in i Pro-reglementet på Mantorp Park den 5-6 Juli när de har blivit varma i kläderna… Herregud!

_DSC6878

(Denna RX-7 är till utseendet allt annat än ödmjuk, men teamet bakom definierar ordet- våra finska vänner kommer hela 2014 fortsätta hjälpa oss sätta sig själva & TAnu.se på motorsport-kartan!)

TimeattackNU.se levererar återigen glädje, spänning och en fantastisk atmosfär!

Jag ser fram emot Mantorp och jag kan knappt bärga mig till att få hålla i mikrofonen, och dela med mig av fenomenet Time Attack i Sverige!

– – – – –

Tabellen efter premiär presenteras inom kort. Vi har redan börjat ladda för Time Attack Festival på Mantorp Park 5-6 Juli, och även paket för att få vara med och tävla resten av säsongen.

Nu har TAnu.se visat vad de kan prestera, och ser ivrigt fram emot att tillsammans med våra förare samt nya tillskott fortsätta hålla taktpinnen för Svensk Time Attack för tredje året i rad!