WINNERS CIRCLE: Många nya ansikten på säsongens första pallplatser!

Efter en lång vinter var Time Attack säsongen i Sverige äntligen igång, för tredje året i rad körde TAnu.se sitt Racingmästerskap för gatbilar- och glädjen över det gick inte ta miste på bland alla förare.

Det blev en hel del nya bekantskaper, nykomlingar som inte skämde för sig i att köra fort på premiären. Vi presenterar här “Winners Circle” från Kinnekulle Ring 10 Maj!

Foton: Martin Fördal Persson (BILBILDER.SE – Officiell seriefotograf TAnu.se 2014):

– – –

Club:

Det nya reglementet hade lockat fram en hel del “GTi-bilar” som nu såg sin chans att prova på sporten med gatdäck på sina lätt modifierade fordon.

Här var det total deflation från “rookies”, och de svepte podiet med biltyper vi inte sett förut i mästerskapet.

_MG_4972

Utan tvekan ligger byggstenarna för framtiden rätt här, vi gratulerar Henrik Poljak för jämn och fin körning. Tider som kunnat hålla i Club Challenge med en nyare VW Golf visar förartalang.

Uppstickaren Andreas Ivarsson kunde med en av dagens lättaste bilar visa att “old school Honda hatchback” håller ännu.

Ermin Bilal som körde den till utseendet mest muskulösa bilen höll undan för att ta “brons” med en brutal mattblå Nissan Skyline GT-T.

Anmärkningsvärt är att vi hade tre bilar med tre olika typer av drivning.
Extremt tillfredsställande för det sportsliga rådet som utformat ett reglemente som ska bjuda till bredd & variation!


Club Challenge:

Den klass som lockat mest deltagare nu när kongårdar och annat som förstör bansträckningen var väck, bjöd på en bekräftelse: Veteranen Peter Wärhner (TEAM PALI PALI) har klivit upp för att vinna även här…!

Att en relativt original Porsche 996 GT3 nästan var en “sub-minute” bil i Club Challenge var ett styrkebesked.

Denna ambassadör för sporten, som hela dagen hjälpte folk med tips & coachning i depån- fick dock inte ligga på latsidan för mycket.

_MG_4968

Thomas Grunert med en väldigt smart vässad Ford Focus RS imponerade på väldigt många; och var ohotad tvåa från början till slut.

Till vardags hjärtläkaren från Järna, en lite ort utanför Södertälje strålade av glädje över hur roligt det var att tävla på detta sätt.

Tredje plats togs av en till som “klivit upp” från förra året (Jimi Smid). Han visade inga tecken på att aldrig ha kört med R-däck förut med sin Cayman R.


Pro Modified:

“Otursklassen” sett till hur många preliminärt anmälda som aldrig kom till start, vart trots allt den mest jämna sett till differens i tider. Vi vill (skämt åsido) be folk göra hemläxan och få bilarna klara i bättre tid nästa gång

Det var en “JDM-affär” mellan Honda, Mazda och Nissan.
Peter Fridström, som driver en av Sörmlands mest välryktade Mazda/Suzuki-återförsäljare i STRÄNGNÄS BILFORUM var tillslut snabbast.

Hans wankel-bestyckade Mazda RX-7 med FC3S fick dock svartflagg för buller tidigt på dagen, men fiffiga lösningar i depån gjorde att han klarade 95dB tillslut.

_MG_4958

Bakom honom var Oscar Mejving från Jönköping, som varit en av de som klarade tidspressen av tekniskt strul, med rasad låda samma vecka som vi körde premiär. Starkt meckat!

Peter Johansson hade en tuff bil i miniatyr och satte personbästa med en turbomatad Honda CRX, respektingivande på denna höga nivå att köra med FWD!


Pro:

Kungaklassen Pro bjöd tillsammans med vår “framtidsbil” som är specialinbjuden 2014, Valtonen Motorsport Mazda RX-7 på tonvis med underhållning.

Bl.a. bjöd finska teamet på nästan omöjliga 52.730, ett “oslagbart” rekord för bilar på R-däck. En tid som Radical SR3 med slicks inte ens mäktar med!

C01D1457-2

(En omtalad bil, som levde upp till sin hype. Vem sade att man skall ha slicks under rekord? FOTO BEKKENGEN PHOT)

Makalöst nog var det bara en enda bil med 4WD, och det med en förare som verkligen använder sin bil på gatan borta i Norrköping: Rickard Nilsson.

Hans 700+ HK Mitsubishi Evo IX kunde medett tålmodigt nötande mot bullerkrav gav en “Pommac-plats” på podiet.

På andra plats med väldigt bred körning emellanåt, kom gamle Bilsport-profilen (då på “strippen” Fredrik “Cossie-Fredde” Lundkvist med sin bedårande fina BMW M3 E30.

Han har sedan förra året verkligen utvecklat sin körning, och kommer fortsätta vara ett hot om medaljerna varje deltävling denna säsong.

Med nytt personbästa trots tre år gamla (!) däck, grundladd och avsaknad av diffuser bak fann vi Robin Antonsson i sin Toyota Supra.

_MG_4983

Denna bil har senaste åren varit formellt oslagbar på torrt underlag, och kunde trots ej optimala förhållanden sätta vad vi vill kalla “Svenskt rekord för gatbilar” (R-däck) på Kinnekulle Ring med 56.237 i kvalet

Finalen gick det lite långsammare, men höll undan tryggt.
Det hade varit väldigt intressant att se vad David Björk (QUALITY CARS EXOTISK BILHANDEL) med sin 700+ HK Corvette C7 kunnat göra om han ställt upp till finalen (57,xx tider i kvalet).

Samma spekulation kan man ha om Stockholms-killen Gustaf Burström, ifall han fått fart på sin monstruösa Porsche 944 som hade ännu en problematisk deltävling, likt det mesta av hans säsong 2013. Revansch Mantorp!

– – – – –

Ett otroligt stort tack till alla förare som bjöds på ett arrangemang som höll tidsschema på minuten hela dagen, massa körtid- och fantastisk stämning i depån.

Med detta format så tror vi Mantorp Park 5-6 Juli blir ett minne för livet för alla oss som älskar Time Attack i Skandinavien. Håll utkik här för nyheter om “Time Attack-festival” 2014 i Juli alltså…!