Efter en hektisk tid inför den stora mässan i Påsk nere i Jönköping där TAnu.se hade stor närvaro, så återvänder vi till ”rötterna” av vår sport med en liten intervju inför säsongen.
Dagens förare vi ringt upp kan vara den som har minst effekt av alla under huven, men han gläder sig likväl mycket åt att säsongen snart är här!
Vår representant från HONDA PERFORMANCE CLUB SVERIGE är en ödmjuk kille, som bara kört Subaru Impreza WRX på konbana innan.
Vi ställde några frågor om hur det är att komma in som nybörjare i sporten, samt att ha en bil med mindre effekt än alla andra:
– – –
[TAnu.se:] Välkommen till vårt mästerskap! Rakt på sak, hur kom du i kontakt med ”Time Attack”?
[#91 A. Ivarsson:] Tack! Jag tror jag läste om det i Bilsport för några år sedan, två kanske? Sedan har jag följt World Time Attack senaste två åren också. Har alltid intresserat mig för bankörning och tyckte det verkade kul med TA!
Hur går då tankarna när man är relativt ny överhuvudtaget på bankörning, och dessutom på pappret har en bil som kommer behöva kämpa mer i kurvorna än rakorna effektmässigt?
Det är bara lugnt för min del, tanken är att ”känna på det” och bara försöka få upp farten denna säsong. Kör min första banträff kommande helg med HPC (ANMÄLAN HÄR!) på Mantorp, så det är svårt att ha så höga krav på sig själv- i ärlighetens namn är det nog inte ens så att jag kan ta ut ”max” av bilen så tiderna spelar inte en jättestor roll första säsongen ut.
Men du tror inte adrenalinet börjar spruta så fort det är dags för ett kvalheat, och man hemskt gärna i minsta fall vill köra lite snabbare än förra passet?
Absolut är det så! Tävlandet ger en sjukt go’ krydda på allt och i minsta fall mot sig själv. Det blir lite som att spela TV-spel och man inte kan trycka på ”starta om” hursomhelst och börja från en sparad punkt, haha!
Hur går det i garaget då? Är Hondan helt klar för race och kommande helg på Mantorp med HPC redan är som i en ask, eller…?
Jag ska försöka få den besiktad. Idag faktiskt. Så det får vi hoppas går bra, sedan är det väl bara att byta lite packningar så är den 100% klar.
Du är ju officiell representant för HONDA PERFORMANCE CLUB i mästerskapet, är det i övrigt några sponsorer eller partners du vill lyfta fram?
Det är nog till stor del en privat satsning att tävla denna säsong, men jag skulle vilja passa på och tacka MOCOMP.SE som faktiskt hjälp mig mycket. De har ett bra utbud av stolar, säkerhets-utrustning mm. som jag kan tipsa om till andra förare.
Då tackar vi för dessa ord och önskar en trevlig helg, och att vi ses på Kinnekulle!
Tack själva, jag ska göra mitt bästa men ska oavsett vad bli grymt kul att köra!
– – – – –
Just nu finns det 5 platser kvar i Club-klassen där du får tävla mot bl.a. Andreas Civic. Skicka gärna intresseanmälan till timeattack@live.se, eller ring direkt på 0738121190!
Vi önskar alla våra följare en riktigt trevlig helg, där det kommer släppas fler nyheter om Sveriges Racingmästerskap för Gatbilar 2014!