ETT ÖGONBLICK: #04 Peter Wärhner (996 GT3) – Regerande champion ”Club”

wärhner

I denna blogg-serie lär ni känna våra förare, crew och även partners. TAnu.se-gemenskapen är unik i sitt slag, och många vänskaper har haft sin början på våra event.

Vi vill inför säsong sprida den goda stämningen online, och ringer ett par gånger i veckan upp folk för lite avslappnat ”gött snack” ni andra får ta del av!

– – – –

Peter Wärhner (38år) har varit i trackday-svängen i 16år, och kört allt från Opel Corsa A, Nissan Skyline R32 GT-R till idag att tuffa runt i sin Porsche 911 GT3.

Han är en ständig stöttepelare som brinner för bankörning, och inte kan låta bli att vara aktiv i depån- där han alltsom oftast ses diskutera detaljer & bolla teknik bland sina förarkollegor.

I år är han dock en av förhandsfavoriterna i Club Challenge, första klassen för R-däck som tillåter lite mer trim än Club.

Vi lyckades få tag på honom under en kaffepaus på hans arbete Hyundai Bilar AB huvudkontor i Stockholm; för att växla några snabba ord!

– – – –

[TAnu.se]: Du vann Club-klassen relativt enkelt förra året, och var snubblande nära Riksmästerskaps-titeln. Ett lyckat år, hur går tankarna med att kliva upp en klass?

Förra året var reglementet ganska öppet och jag valde att testa det till fullo genom att köra i Clubklassen med GT3:an.

Efter att ha vunnit 5 av 6 möjliga tävlingar förra året känns steget upp till Club Challenge naturligt. Nu känns det också som att jag ges möjlighet att testa bilens fulla potential när jag får köra på R-däck på grund av att jag klassar upp till Club Challenge.

Reglementet är idag mycket bättre, med en tydlig trappa utan för stora steg mellan klasserna. Min effekt/vikt förhållande gjorde i år att min bil hamnar i högre klassen, vilket med handen på hjärtat är mer rätt klass för GT3:an.

Det gör Club till en ren instegsklass för dig som kör typ GTi-bil eller steg 1 trimmad EVO/Impreza på gatdäck.

[TAnu.se]: Just det, hur ska din tämligen original i motorn Porsche stå sig mot turbo-bilar med upp till 450HK? Känner du någon oro över att möta t.ex. Steg 3 trimmade Mitsubishi Evo och Ford Focus RS?

Jag räknar kallt med tuffare konkurrens i den för mig nya klassen vilket jag gillar, det skall vara fight om varje placering!

Är det bara torrt på banan så hoppas jag att min erfarenhet och den mer purpose byggda GT3:an skall kunna ge 4 hjulsdrivna turbobilarna en match, blir det blött så kan det bli tuffare helt klart men det är en del av tjusningen i tävlingsmomentet.

Peter(FOTO: STEFFENS FOTO, en av tre professionella fotografer som kommer följa serien 2014. Peter krigar på ett blött Karlskoga!)

[TAnu.se]: Hur känns det att TAnu.se till i år beslutat att eliminera kon-gårdar i Club & Club Challenge, det bör kunna gå undan?

Känns som helt rätt beslut, de få incidenter som inträffade under 2013 hade merparten med just dessa kongårdar att göra.

En trevlig bonus tycker jag är att man nu kan jämföra sina varvtider mot andra bilar/tillfällen och även timeattacknu.se andra klasser.

[TAnu.se]: Känner du någon favoritpress som champ i Club och rykte om dig som riktig banräv?

Näe, det där bryr jag mig inte så mycket om, jag brinner för bankörning och tycker det är kul att tävla vilket gör timeattacknu.se till en perfekt serie för mig.

Räv, haha? Jag försöker i alla fall dela med mig i den mån jag tycker jag kan tillföra något, på trackdays brukar jag ibland köra spårvalsträning eller diskuterar bromsteknik med folk som kör bana för första gången för att senare på dagen se dem förbättra utgångshastigheten/tempot avsevärt vilket är jättekul.

Har alltid varit en väldigt skön och avslappnad gemenskap i depån även fast hornen växer ut väl man är ute på banan.

[TAnu.se]:Några enkla tips och tankar att dela till de som sitter hemma och tycker detta med Time Attack är jättespännande, men är rädda för att ”göra bort sig”?

Tre punkter kommer direkt upp som jag tycker är talande för TAnu.se:

1. Väldigt bra säkerhet. 2. Tydliga genomgångar och stöd av andra förare i depån (man delar med sig av tips och råd). 3. Väldigt blandat med bilar, i Club förra året körde  bl.a. Suzuki Swift och Renault Twingo- men att man ändå får se ”stora grabbar” på 900+HK tävla i Pro.

Trackday med möjlighet till medåkning/tips/spårvalsträning mellan tävlingspassen är guld värt också. Gillar man att köra sin bil på bana och är lite av en tävlingsmänniska, och ser nyttan i att jämföra sina tider med andra samt förbättra sitt personbästa- så är detta rätt forum.

_DSC4643(FOTO: STEFFENS FOTOTierp 2013. I år slipper samtliga klasser de hemska kon-gårdar som gjorde mer otyg än nytta.)

– – – – –

För att läsa mer om vårt nyligen lanserade ”2.0-paket” där hela säsongen av TAnu.se numera på begränsat antal platser kostar 7490:-, KLICKA HÄR!

Ni kan även klicka er till KALENDER för mer detaljer, och efter ni läst REGLEMENTE men vill ställa frågor- tveka inte att maila till timeattack@live.se. Välkomna ombord!