ETT ÖGONBLICK: Dennis “Deejay” Jacobsson – Speaker & kommentator TAnu.se 2014

Förra året bestämde sig TAnu.se inför Rond 4 på Karlskoga, att införa en rad förändringar i organisation och event.

En av de mer påtagliga sakerna i depån var att en speaker anlitats, som lade en härlig förgrund på all action från banan: Dennis “Deejay” Jacobsson.

Dennis copy

Inslaget var såpass uppskattat, att t.o.m. folk som var lätt skeptiska i början av dagen helhjärtat erkände att “de inte kunde tänka sig ett TA-event utan denna härliga inramning nu”.

Därför var det ett idiotsäkert val att tidigt förlänga samarbetet, och se till att Dennis finns på alla tre event säsong 2014.

Dennis har längre varit engagerad i Sveriges Drifting-scen främst som speaker, men också som en beläst och engagerad supporter av sporten överhuvudtaget.

Föga överraskande så “blev han förälskad” i Time Attack under vår deltävling, och ni kan läsa hans egna reflektioner över tävlingen 2013 på Karlskoga HÄR (DEL1) och HÄR (DEL2).

Vi ringde upp honom för “Ett ögonblick” snack:

– – –

Hallå Dennis, hur känns det inför säsongen? Är längtan störst efter däcksrök eller snabba tider?

– Tjena! Däcksrök är ju det som får mitt blod att rusa till alla möjliga ställen, men jag längtar minst lika mycket till Time Attack och spänningen i ett tight heat!

Annars är det ju faktiskt så att flera av Japans absolut bästa förare (LÄS OM “NOB” TANIGUCHI) samt en av Sveriges toppförare Alx Danielsson faktiskt tycker dessa två sporten går hand i hand = Köra snabbt innebär ju att veta gränserna och kontrollera en sladd, och i Drifting är den tekniska aspekten i racing något som bättrar din körning i helhet. Ligger det något i det?

– Definitivt går dem hand i hand, det är otroligt roligt att titta på driftingförare som kör Time Attack, de kan pusha bilen på ett helt annat sätt, känna gränsen och gå över den, för att sedan ta sig tillbaka!

Tyvärr så är inte hjulspinn det snabbaste sättet runt en bana och jag tror att Time Attack gör driftingen en stor tjänst genom att ge driftingförare en chans att ge sig ut i sin driftmaskin och förfina sina tekniker.

I driftingen handlar det faktiskt väldigt mycket om att minimera hjulspinn för att ta sig framåt och det som är så poetiskt med det hela är att de båda sporterna kan lära av varandra oavsett nivå!

Du uttryckte dig i superlativ om Time Attack efter de dramatiska kval och finalheat som du kommenterade där. Någon händelse du minns särskilt som du känner beskriver spänningen i sporten väl?

– Det första som kommer upp i huvudet är main straight chicanes på Gelleråsen där jag hade en klump i halsen flertalet gånger, då Nore (Eriksson) med flera åkte på ställ genom dem och verkligen låg på gränsen sisådär 1m från ett armco räcke!

Jag vet att jag påminde mig själv flertalet gånger “han kraschade inte, du kan fortsätta andas nu, annars kommer du att tuppa av”, väldigt intensivt om du frågar mig.

Skönt att slippa dessa kongårdar 2014 och Club-klasserna blir säkrare, lika mycket som de kommer få köra samma bansträcka som de “stora pojkarna”!

Kinnekulle, Mantorp Park och så återigen Karlskoga. Några korta kommentarer om varje bana och TAnu.se kalendern 2014?

– Kinnekulle tog min oskuld som Time Attack åskådare och jag är förälskad i banans design och att den belönar den våghalsige, ska bli intressant att se vem som vågar mest!

Mantorp Park står mig väldigt nära och jag vet inte hur många gånger jag har lyssnat mig döv på dumpventiler som ekar mot betongväggen på start/målrakan, att bromsa så sent som det bara går och lite till inför mjölby är en hårresande upplevelse, varje gång.

På Gelleråsen har jag inte kört på ännu, men jag har hunnit avverka ett par varv i en simulator och det är en väldigt teknisk bana som jag tror kommer sätta många på prov, oavsett väderlek!

Vad tycker du om att TAnu.se blivit ett öppnare event, de nya “trackday” passen t.ex. som gör att man som tävlande kan övertala vännen att antingen vara med själv med en bil “för att prova på”- eller faktiskt bjuda stackaren som hjälpte dig skruva till sent på natten för att komma till start på en medåkning mm.?

– Det är genialt! Jag tycker att man bör göra något liknande i varje racingserie, det är mer underhållning för åskådare, men också för entusiasten som bara vill ha lite kul och kunna skryta med varvtider till polarna.

Jag hoppas även att det breddar intresset ännu mer, för jag vet att om man bara får prova ett varv på en bana så är man fast, men tyvärr är ofta svårt att få det där första varvet hos andra serier, så jag håller mig till inledningen: Genialt!

Till sist då, om speakern själv fick välja… vad för sorts bil hade du velat köra Time Attack respektive Drifting med?

– Jag är en inbiten RWD entusiast, så för Time Attack så skulle jag nog ha valt en Nissan 240Z, lätt som en fjäder och med en SR20 på 500 snälla shetlandsponnys!

För drifting faller jag nog in på en Infiniti G37 med 2JZ och feta Weds Kränze Brazeria!

Tusen tack för att du tog dig tid!

– Det var så lite så, vi ses på Kinnekulle 10 Maj- om inte redan i Påsk på Elmia i TAnu.se montern i A-hallen!

– – – – –

De senaste två veckorna har TAnu.se ångat fram under sin “It’s go time” slogan, läs gärna en RESUME AV SENASTE TIDEN HÄR!

Vi har på ritbordet ytterligare nyheter som ska rama in våra event på ett ännu bättre och sponsor-vänligare sätt. Stay tuned…!