GRATTIS TILL HISTORIENS FÖRSTA AM (AMATÖR)-MÄSTARE: Erik Olsson (Honda Civic) och Esteban Gonzalez (Toyota GT86)

Säsongen 2019 såddes de första fröna för ett ännu bredare och enklare insteg till att tävla i Time Attack, SKRUVAT presenterade stolt de nya AM (AMATÖR)-KLASSERNA (klicka för mer info)!

Formatet är långsiktigt tänkt att locka de som älskar eller fascineras av att köra bana, men som känner nivån på tävlandet är för hög när man jämförs med de redan etablerade klasserna i Time Attack.

En egen serie likt all professionell idrott för ”rookies” och de med enklare fordon gör det mer intressant att göra en rättvisare jämförelse, som gör att man kan bygga på sin tävlingsinstinkt på en mer lagom nivå. 


ÅRETS CLUB-AM MÄSTARE: Erik Olsson (Honda Civic Type-R)

Erik var relativt ohotad i sin rookie-debut i Time Attack och deltog i alla tävlingar som räknades in i AM-tabellen. 

Hans bästa resultat var icke oväntat på Kinnekulle Ring där han tog en total P10. Meriterande även att han kvalade sig vidare till finalheatet under flera andra deltävlingar. 

 

”Jag vill tacka Time Attack för att ha lockat in mig i gemenskapen med deras häftiga filmer. Jag kände mig genast välkommen redan när jag träffade mycket folk runt serien på årets Elmiamässa. 

Vill också tacka Street Performance som hjälpt mig mycket i den här satsningen, ser verkligen fram emot att uppgradera bilen och utveckla mig själv som förare- längtar redan till nästa säsong då jag nu när jag pluggat klart verkligen känner jag kan satsa lite mer!”

– Erik Olsson (25).


ÅRETS CLUB CHALLENGE-AM MÄSTARE: Esteban Gonzalez (Toyota GT86)

Esteban kör en trimmad GT86 som han i sitt egna tempo valt att utvecklas som förare med. 

Hans bästa resultat för säsongen blev P15 på Ring Knutstorp i den rysligt tuffa klassen Club Challenge.

Vinsten i CC-AM var ingen given sak med tretton andra konkurrenter totalt sett, han slog Kalmar-bon Niklas Björklunds Civic (P2) och Peter Thornes VW GolfR bl.a. 


Stort tack till SKRUVAT för att vara med oss att sjösätta denna satsning.

Till säsong 2020 utökas formatet med ett ”break-out” moment samt att även klassen Pro Street får sig en AM-klass, för de med lite vassare sportbilar; men ändå inte av den kaliber som just nu gjort klassen till hemmet för några av Sveriges snabbaste supersportbilar.

Mer information om detta släpps under november 2019, följ gärna VÅR FACEBOOK.

KLICKA HÄR FÖR ATT SE ALLA EPISODER AV SVERIGES SNABBASTE AMATÖRER!

KLICKA FÖR SERIETABELL AM-KLASSER 2019!