LIVEBLOGG ONLINE! Det som händer på Rudskogen här! Uppdaterad senast: 15.40 (Rapport från kvalet)

Då har vi nöjet att erbjuda er kontinuerliga rapporter med små kommentarer på plats tack vare vår tidtagnings-expert Fredrik Skoghag!

Vi hoppas ett antal gånger skriva lite lätt om det som sker, så spara denna länk- glöm inte att LIVE TIDTAGNING (KLICKA!) också finns (mobil version HÄR).

– – – – –

08.45 – Upp och hoppa! Eftersom vi inte fick sova på banan har det varit ett race sedan 07.00 med att "börja från noll" och rigga allt från besiktning, tidtagning, sekretariat- och så nu också lyckligtvis nog även en mediabas!

Vi kommer sitta och knappa så gott vi kan, förvänta er inga underverk och alla foton får ni vänta med- men ett par intressanta uppdateringar ska vi nog kunna bjuda på.

Tryck bara på "uppdatera/refresh" i DENNA LÄNK så ser ni om det kommit något nytt, trådens titel uppdaterat med senaste update. Stort tack till Fredrik Skoghag som med sin überfräna stora Winnebago buss står tillhands med detta!

– – – – –

11.00 – Catering & Media går hand i hand, och en norsk ute i sanden: Maskinen har rullat igång, det är fullt med fotografer som hunnit bli varma i kläderna och likaså vi som hunnit servera en mycket uppskattad frukost samt fått alla bilar klara för körning.

Första vändorna ut kände folk försiktigt sig för, ny bana för 99% av alla och såpass fräscht att curbsen precis blivit målade (och inte får köras på).

Warm-up gav oss iaf. en snabb tid när Mikael Engblom med sin EVo V RS satte 1:40.659. Tyvärr fick hans extrema nybygge på fronten monteras av och lämnas i depån, för låg markfrigång. Men snabb ändå!

I Club-klasserna verkar det upplagt för tung fight när Daniel Wembos Nissan GT-R och Henrik Sirath Ford Focus RS ligger tiondelar ifrån varandra bara!

Tråkigt nog har vi en avåkning just nu, norske Pro klassens Lars Harlem i sin feta Subaru Impreza har åkt ut i sanden och knäckt en hel del på underredet, vilket förmodligen innebär slutkört och ett längre avbrott. Mycket ledsamt!

Nu ska trackday strax börja och vi återkommer med en till rapport efter ett varv i depån!

– – – – –

13.55 – Lunchen serverad och nu är det dags för kval: Nu kan man äntligen andas ut lite! Körningen flöt innan lunch på riktigt bra, och det är favorittippade Mikael "Diket" Borggren med sin Super Seven som är snabbast med 1:36.430.

Mannen i Supran, Robin Antonsson har inte många bra knyck senare att ta bästa tiden, då hans 1:37.417 lovar mycket!

Även Joakim "JoCCe" Dyrstedt från JRM Racing har imponerat och nött på med 1:38.601som bäst. Han har mellan varven också coachat sambon Helene Nordbäck i sin EvoX som kör i Club Challenge, och hon har presterat 1:57.801.

Klassen är ett grymt getingbo, med veteranen Magnus Thomé från Rejsa.nu som tagit ledningen tillfälligt från nykomlingen Henrik Sirath i en Ford Focus RS.

Lite besvikna är grabbarna från NKM, och både Daniel Wembo i sin Nissan GT-R och Erik Karlén har bekymmer med grov understyrning på denna knixiga bana.

Om ni ibland undrar varför LIVE TIDTAGNINGEN kan verka konstigt med vissa pass slöare än andra, så beror det på att den öppna trackday-körningen kör med extra chickaner.

Inte långt till kval nu. Spännande!

– – – – –

14.15 – Kort uppdatering och bilder i litet antal på VÅR FACEBOOK: Inget nytt under solen, det har mest varit öppen trackday och folk trivs som fiskar i vattnet- men det beror på att vi har kanonväder och körningen flyter på som bara den!

Alla som kört för första gången ser ut som de tagit en klunk heligt vatten då de ropar "Hallelujah" över hur kul det är med Time Attack. Enormt roligt att höra!

Nu närmar det sig kval, och då ändras oftast folks leenden till spända miner och fokuserade blickar…

Även fått en handfull bilder som vi lägger upp på VÅR FACEBOOK så in och "Gilla" där!

– – – –

15.20 – Kvalet över, dags för finaler! Medan ett pass med trackday-bilar surrar förbi så kikar vi på kvalet och inser att det snart är dags att köra… på största möjliga allvar!

Flera har valt att "kvala in" sig och sedan satsa allt i finalen, och vi får se om den strategin lönar sig eller ej. Det är oförändrat i toppen av Pro och Pro Modified, där "Diket" Borggren i lilla ettriga Super Seven fortfarande leder med 1:34.848.

Han är tätt följd av Robin Antonssons Supra som med ett "säkert varv" satt 1:35.293. Trea här är den något bortglömda kolfiber Supran Åge Flugre har, som kört väldigt lite- men helt klart är med i matchen med 1:36.572.

Anmärkningsvärt att Robin är en klass "under" dessa två, och han följs av Joakim "JoCCe" Dyrstedt (1:39.333) och dagen snabbaste bil med sugmotor Torbjörn Svensson (1:44.000) som har pall inför finalen.

Det har rensats upp en del i Club Challenge och tufft värre för de som inte klarade Top 5 och fick lämna in sina transpondrar i förtid. Ser ut att bli en härlig fight där tre bilar är inom en halv sekund från varandra!

 

1 97 TimeAttack Club Challenge Magnus Thomee – BMW M3 CSL 1:46.606

 

2 75 TimeAttack Club Challenge Henrik Sirath- Ford Focus RS  1:46.727

 

3 20 TimeAttack Club Challenge Daniel Wembo – Nissan GT-R

1:47.272

Samtliga tider FINNER NI HÄR (KLICKA!).

– – – – –

Glöm inte att FÖLJA VÅR FACEBOOK (KLICKA!) där vi uppmuntrar våra förare att göra uppdateringar med!