PRO MODIFIED: Vi summerar Time Attack säsongen 2014 – (Högt överladdade bilar & Exotics, effekt <600HK - utan krav på bur)

_MG_9841Efter säsongen 2013 kände vi att det fanns ett glapp mellan högsta klassen Pro och Club Challenge.

Det fanns helt enkelt bilar som via krångliga regler var nära Club Challenge, men som klassades in med de “stora pojkarna” istället- där de inte hade någon prestandamässig chans p.g.a. för låg effekt.

Vi tog all vår erfarenhet kombinerat med många förare och partners insikter- och skapade då “Pro Modified”.

Till finalen på Karlskoga hade vi äntligen fått ut budskapet, och det blev en jämn affär mellan det dussintal bilar som deltog- här kommer resume 2014!

Vi kommer följa samma format när vi summerar samtliga klasser (4+1) och hoppas ni delar med er informationen till körsugna vänner.

Intresseanmälningar för 2015 går redan nu att göra på anmalan@timeattacknu.se, de officiella paketen för tävlan 2015 släps under September månad.

Foton: Martin Fördal Persson – BILBILDER.SE

_MG_0006

(Oskar Mejving var tillbaka med sin Skyline R32 GTS-T efter att ha missat Rond 2 på Mantorp.)

– – –

KORT FÖRKLARING – PRO MODIFIED:

Klassen är för trimmade bilar ändå upp till 600HK, som tar upp kampen med exotiska bilar som Ferrari eller “värre” varianter från Porsche. Du behöver här endast ha en halvbåge, medan nyare bilar med mycket prestanda från fabrik slipper dom kraven.

Man kan verkligen likna ProM som en mellanklass där snabbare värstingar från fabrik som har för mycket vikt/effekt mot Club Challenge fast de inte är trimmade- möter typiska tuning-byggen som har stor turbo/kompressor ända upp till 600HK.

Det finns här hinder i lättningar och aero gentemot den “stora” PRO-klassen, men givetvis generösare än under Club Challenge.

Resultatet blir en underbar mix av lagom trimmade monster som bibehållit mycket av sin gat-identitet: Som möter det allra vassaste som producerats i Tyskland (exempelvis Porsche GT3 RS m.fl.) och USA/Japan (nyare Corvette Z06 och Nissan GT-R).

LÄS REGLEMENTET HÄR!

_MG_0045

(Peter Fridström har en vältrimmad äldre Mazda RX-7 FC3S med 500+HK, och njöt av att matcha toppmoderna värre Porsche med “old school” JDM-tuning.)

– – –

INFÖR FINALEN:

Vi hade räknat med att ideologin bakom att sjösätta en klass skulle ta sitt tag, och det blev verifierat redan på Rond 2 Mantorp, då två vassa Porsche (997 Turbo körd av Jezzica Silver samt 997 GT3 RS körd av Håkan Backlund) anslöt och genast högg topp-placeringar.

Dessa två kunde då knappa in på tidigare segraren på premiären Peter Fridström (Mazda RX-7 FC3S) och därmed upplagt för tät fight om medaljerna & riktigt fina priser (ett komplett styrsystem från Haltech ECU).

Bakom fanns en hel drös nya ekipage, återigen så hade vi prickat in rätt och äntligen fått ombord de som förstått att deras nyare “superbil” som Nissan GT-R även på ett enkelt sätt kunde prova på att tävla.

_MG_9843

(Det blev riktigt tufft på Karlskoga, t.o.m. en så potent bil som en Nissan GT-R klarade sig inte vidare till Top 5 finalen. I bakgrunden skymtar Jezzicas Porsche 997 Turbo!)

– – –

HUR GICK DET:

Det skulle direkt visa sig att Peter Fridström (RX-7 FC3S) inte hade de tekniska gudarna med sig, och fick med lånade delar knappt körtid. Detta medförde att han missade Top 5 finalen, och därmed vidöppet om slutseger!

En annan Mazda RX-7 FC3S som verkade ha betydligt bättre snurr på grejerna var Pelle Lindqvist. Han dundrade till med näst bästa kvaltid, och slutade i finalen på samma plats.

Jezzica Silver bevisade än en gång att hennes färdigheter som förare utanför dragracing håller även på banan. Med en del krigande och verkligen vara bäst när det gäller = slutet av finalheatet… så tog hon tredje plats för dagen och där också totalt i serien.

Bäst för dagen var ändå Håkan Backlund som gav ett stabilt intryck när han rattade sin vita Porsche 997 GT3 RS. Han stal tack vare detta totalvinster från Fridström med bara en enda (!) poäng!

Vi tror det kommer bli en ruggig batalj när de Japanska trimmade bilarna kommer lägga på ännu fler bitar, för att matcha de moderna tekniska under som huserar i denna ytterst spännande klass nästa år…!

_MG_9997

(Vinnare och en garanterat jagad man nästa säsong: Håkan Backlund, Porsche 997 GT3 RS.)

– – – – –

Har du en bil som redan från fabrik skriker “tävla med mig”, eller har du byggt ett mindre monster som kanske t.o.m. rullar på gatan ibland? 

Då kanske det är dags att prova Time Attack i Pro Modified-klassen!

Här kan du läsa hela SLUTRESULTATET 2014 (KLICKA!)