CLUB CHALLENGE: Vi summerar Time Attack säsongen 2014 – (R-däck, medium tuning inkl. turbo/motorbyte <450HK)

_MG_0005Ett naturligt steg när man kör bana är att sko bilen med semi-slicks (R-däck). Har man kommit så långt är förmodligen även motorn en aning vässad, och även ett par delar av karossen lättade.

Det är då du kör i Club Challenge, en av de mest utmanande och kanske bredaste klasserna som klassar ut många fabrikstillverkares värsta modeller- och förutom en suverän Champion var det stenhård kamp & variation i klassen 2014!

Vi kommer följa samma format när vi summerar samtliga klasser (4+1) och hoppas ni delar med er informationen till körsugna vänner.

Intresseanmälningar för 2015 går redan nu att göra på anmalan@timeattacknu.se, de officiella paketen för tävlan 2015 släps under September månad.

Foton: Martin Fördal Persson – BILBILDER.SE

– – –

KORT FÖRKLARING – CLUB CHALLENGE:

Det naturliga valet för de som “växt ur” att köra trackdays och nu vill ta sin körning till nästa nivå.

Du kör en bil som redan från fabrik laddats med god prestanda, och förmodligen har god trim-potential utan att byta ut för mycket originalsaker i motor (BMW M-modeller, Porsche GT3, Ford Focus RS och egentligen s a m t l i g a Japanska sportbilar från 90-talet).

Här får du även kasta in en annan motor eller överladda den du har från fabrik, så länge effekten inte överstiger 450HK för motorn eller aggregat för överladdning.

Nyckelpunkten är att här får du köra på semi-slicks (R-däck) vilket förutom den extra trimgraden är största skillnaden mot instegsklassen Club.

Dessutom får du räkna med att möta lite värre ekipage med mer effekt från fabrik, dock till en viss gräns- annars skickas du upp till Pro Modified klassen (exempel: Nissan GT-R, Porsche Turbo, Ferrari etc).

LÄS REGLEMENTET HÄR!

_MG_0026

(Två skolexempel på modeller som tävlar hårt och jämnt mot varandra, Ford Focus RS (Thomas Grünert) kör med lite väss väldigt jämnt mot en Porsche Cayman R (Jimi Smid).

INFÖR FINALEN:

Ända sedan starten av Svensk Time Attack 2012, så har ett namn varit uppe på pallen mer än många andra- samtidigt som han varit en utmärkt ambassadör för sporten- Peter Wärhner (Porsche 996 GT3).

Denna man hade fortsatt att hålla sin otroliga vinstprocent uppe och hade nästintill matematiskt avgjort redan innan start. Dock jagade han prestige och som alla andra: Personliga rekord att hålla undan mot andra med!

Bakom honom var det ett riktigt getingbo och riktigt go’ blandning av det mest spännande vi sett produceras runtom bilvärlden senaste 20 åren.

Inte mindre än 12 (!) olika tillverkare deltog indirekt i denna klass som alltid varit stolt över att regelmässigt kunna blanda FWD vs RWD vs 4WD på ett mycket rättvist sätt.

Därför är det omöjligt att summera läget inför finalen, även om exempelvis Fredrik Nilsson kört otroligt fint på deltävlingen innan (Mantorp) med sin BMW M3 E36. 

Även Thomas Grünert med en väldigt klokt vässad Ford Focus RS återkom efter att ha gett Wärhner en rejäl match på premiären (Kinnekulle)… men missade Mantorp p.g.a. semester.

Bakom kunde i stort sett hela Top 10 plocka placeringar och därmed massor av prestige på spel!

_MG_0008

(Peter Wärhners #4 har gjort goda skäl för att kallas “pound for pound” Sveriges kanske snabbaste förare. Bakom skymtar kamraterna i Slick50 sponsrade TEAM PALI PALI).

HUR GICK DET:

Finalen blev lite av en märklig affär, där vårt säregna reglemente tävlingsmässigt spelade in stort i de som gick till finalen.

Efter ett ruskigt snabbt kval så låg dock en hel del av toppbilarna i ruiner. Den ena märkliga tekniska svackan efter den andra.

Det blev inga sura miner för det, utan per bestämmelser går platserna “vidare” till de som kvalat bakom- som gladeligen tog emot detta.

Vi fick ironiskt nog se en hel del namn som varit med sedan premiären och kämpat hårt, och även om Peter Wärhner var suverän igen samt att Fredrik Nilsson följde upp sin fina körning från Mantorp med att även här ta andraplatsen… så fick namn som Conny Nilsson (BMW M3 E46) fin revansch för en kämpig säsong (fyra).

Extra glad var dagens tredjeplats-tagare Ulf Borbos (Nissan Skyline R32 GT-R) som också fått finna sig på fel sida av marginalerna hela säsongen.

Även en krigare som Jimi Smid (Porsche Cayman R) tog en hedersam femte plats,  efter att vinnarskalle som han har också varit butter över att han saknat dom sista tiondelarna eller fria varven när det behövts som mest hela säsongen.

Ett rafflande race och i slutändan Top 5 verkligen kan känna sig stolta över sina placeringar… medan resten garanterat kommer söka revansch nästa säsong!

_MG_9673

(Fredrik Nilsson har mixtrat med sitt chassis och studerat hårt hela säsongen, och det gav resultat- total tvåa i en enormt tuff klass!)

– – – – –

Har du kört bana ett tag och vill se din utvecklingen ta stora kliv framåt… tveka inte att prova Time Attack då. Med tidtagning är belöningen helt enorm jämför med vanlig trackday.

Stort grattis till Peter Wärhner för sin suveräna vinstrad (med tre Pole). 

Vill ni se kompletta resultat för säsong 2014 KLICKA HÄR!