I Sveriges snabbaste klass inom banracing var det tidigt på året många som inte hunnit färdigt med sina bilar, liksom många team som bestämt för att stå över säsongen och bygga för 2019.
Trots detta fick vi nya profiler att följa i den gränslösa klassen på slicks, liksom att någon verkligen sprängde alla tidigare gränser för vad som är möjligt med en så obegränsad regelbok.
Men vi inleder med ett nytt Far & Son team som klev in i bilden och kunde genast visa att de med två stycken råa Callaway Corvetter ville utmana i toppen.
Fader Johnny Nilsson (Callaway C7 GT3R) fick ingen bra start på sin säsong. Massa strul med den helt nybyggda besten helt i kolfiber som dessutom missade Race 1.
Sonen Robin Nilsson (Callaway C6 Z06 GT3) gjorde däremot många överraskade i sina två första tävlingar.
Att första gången köra en fullfjädrad racebil och sluta tvåa insatte respekt tidigt.
Under säsongen gick teamet bara bättre och bättre och de två sista ronderna på Gelleråsen hade vi far & son tillsammans på podiet.
Slutställning i serien blev silvermedalj för Robin och totalt brons för pappa Johnny.
Någon som hoppats utmana om pallplatser mera var comeback (?) Per Pettersson från 23GTR.se.
Hans extrema Nissan GT-R som till i år fått en helt ny rörrams-konstruktion behövde året på sig för att leta jobbiga småfel, men två besök på pallen med P2 Mantorp, P3 Gelleråsen och i övrigt aldrig ett resultat sämre än P4 satte han totalt fyra i Unlimited.
Den absoluta bomben som briserade och tog hela Sverige med sig, liksom en stormig debatt om reglementet för klassen… var Göteborgs-geniet Fredrik Wiborg.
Hans team Wiborg Engineering med broder Mikael Wiborg som stor hjärnhalva i konceptet k r o s s a d e tre av fyra banrekord (outright):
Kinnekulle Ring: 49.768
Mantorp Park: 1:13.525, senare på “King of Mantorp bättrat till 1:12.625.
Gelleråsen Arena: 1:01.542
Bygget är i minsta detalj och blue print (ritning) planerat och byggt i en egen framtagen rörrams-konstruktion för att bli ett fordon av internationell Time Attack kaliber.
Med en totalvikt på ca 900kg och troligtvis en smått genialisk väghållning, aero & övrig setup…
…liksom en gränslöst tuff förare som vunnit allt han kört inom Karting (Fredrik själv)- så lyckades Wiborg Engineering osannolikt bra första året ut.
Detta lamslog många andra framförallt äldre deltagare som stod över säsongen, men tog även serien med stor (positiv) överraskning.
I samband med att King of Mantorp introducerades därför “Pro Mod awards” ( https://timeattacknu.se/2018/07/pro-mod-awards-las-allt-om-vart-forsta-experiment-for-ev-breddning-av-unlimited ).
Ett viktigt steg mot att ev. utöka med två klasser på slicks.
Experimentet introducerades på nämnda “King of Mantorp” och blev en succé med rekordstort startfält med bilar på slicks.
Den forne kungen av klassen Richard Cornacchini kom och satte ett nytt rekord för biltypen (1:14.517).
Nu ser många bilbyggare spänt fram emot vad serien beslutar när man går framåt, då Sveriges extremaste klass Unlimited alltså kan få sällskap av ett ytterligare femte steg på trappan från Club till Pro… Pro Mod.
Längre ned i fältet krigade förarna mer mot tekniska bekymmer än om snabba varvtider.
Av de övriga serieanmälda var det mängdvis med DNS/DNF, men bäst förbi de stora namnen var Roger Jarnald (BMW E36 V8 kompressor) som bl.a. tog två pallplatser i början av säsongen.
Även Volvo-fighten fick ett formellt avgörande där Niklas Maisaari äntligen fick maskin i sin Volvo 240 lagom till årets sista två ronder på Karlskoga.
Han kunde då rätt formellt kunde slå Tim Bäckmans Volvo 945, som sannerligen slagit rekord i DNS/DNF men med Pappa Thomas kämpat på ändå.
Faktum är att Maisaari med en lite smått osannolik men heroisk SuperLap på sista ronden (Gelleråsen) tog en andraplats (!).
Inte illa för en Volvo 240 med mycket av sin originalkaross kvar!
Även doldisar som Robert Karlssons fräna Audi A6 och Håkan ”Butterfly” Carlssons BMW är sådant vi vill se mer av… liksom att Volvo-ligan återkommer i full styrka med bl.a. Filip Åkesson som bara deltog i en rond denna säsong.
Många ögon på klassen och hur utvecklingen ska gå framåt. Namn som Speedlab, Revline Racing, Sandåsen Motorsport mm. mm. är sådana alla i sporten hoppas se på banan igen- detta år bara spontana gästspel i allt sitt meckande…
… liksom alla helgalna finska monster (Roukonen, Warelius och Valtonen) som även dom anslöt till Time Attack Festival 2018.
Den som lever får se, kanske redan i andra halvan av vintern…
ALLA RESULTAT & VARVTIDER UNLIMITED 2018 (KLICKA!)
REGLER UNLIMITED (KLICKA!)
Är du intresserad av att tävla i Time Attack och ta del av en gemenskap & miljö som vi garanterar leder dig in i snabba varvtider med personlig utveckling?
Skicka isf. en intresseanmälan där du kort ger oss spec på din bil samt kontaktuppgifter, så återkopplar vi till dig (maila anmalan@timeattacknu.se).