Med ca fyra månader till premiären av TimeAttackNU.se 2015, där närmare 100st FÖRARE föranmält sig, börjar serien ta en titt på de ekipage och team som verkligen storsatsat denna säsong: ”We race to win”.
Time Attack är en sport för alla, lätt att identifiera sig med och självklart deltaga för att prova tävla på en vettig instegs-nivå.
Men med dessa vinnarskallar som ofta har lång erfarenhet både av körning och bil-byggande finns de perfekta förebilderna- och givetvis en krydda för supporters av sporten att följa.
Först ut är Skånska tuning-företaget JAPTUNING.SE, som efter ett år av framgång i andra tävlings-sammanhang är tillbaka i TAnu.se med en minst sagt målmedveten vinnar-satsning!
Text: TAnu.se redaktion.
Bilder: JapTuning.se, Steffen Nilsen (om annat ej anges).
– – – – –
Redan TAnu.se säsong 2013 var det två ekipage som låg före i tiden, och förutom gott Skånskt humör trots ofta dygnslånga färdsträckor till deltävlingarna- så stack de vita Mitsubishi Evolution bilarna tillhörande Stefan Pålsson och Filip Svensson ut med sin läckra ”JapTuning Time Attack Team” dekor.
Trots att de hade betydligt mindre effekt än resten av det då otroligt konkurrenskraftiga startfältet i Pro 2013, så hängde grabbarna på och stack som en törn i sidan på tyngre favorit-tippade ekipage.
Det blev ett gäng topp-placeringar och blodad tand, till 2014 laddades det om och dominansen var total där de körde. Stefan Pålssons Evo numera med betydligt mer effekt och ett noga utstuderat chassi och setup kring däck sprang ifrån konkurrensen med raka segrar i samtliga race utom i finalen då motorn vek ned sig.
Nu kommer folk slippa ställa frågan ”om en Evo verkligen är den snabbaste modellen för Time Attack” i kungaklassen på R-däck och gatbilar Pro:
JapTuning.se går ”all in” för att under 2015 försöka bekräfta det!
”Efter framgångarna 2014 expanderar JapTuning Time Attack Team till 4st bilar 2015 och vi har bl.a nya maskiner och mer aero i våra Evos (Filip & Stefan, Pro-klassen).
Hela teamet kommer göra sitt bästa att i respektive klass utmana i den stenhårda konkurrens TAnu.se startfältet har rakt igenom.
För oss är tävlandet viktigt av flera anledningar, dels för att som företag synas; men även för att testa de produkter som vi säljer och pressa dem till det yttersta.
Genom alla år har vi på så sätt kunnat veta vad vi säljer och supporta våra kunder i tuning-branschen till max. Det går i tradition med de Japanska företag som en gång i tiden inspirerade mig till att starta JapTuning!
– #310 Stefan Pålsson, Ägare JapTuning.se.
– – –
Utöver den hyper-aggressiva satsning i Pro-klassen av Stefan & Filip så kommer Robert Pålsson (Honda Civic Type-R) försvara de guld/röda färgerna i Club.
Samtidigt som ett bekant ansikte och minst sagt populärt ekipage gör comeback i serien: Tommy Karlsson med sin Subaru Impreza STi, Pro Street:
Tommy har alltid krigat i topp-klasserna vart han än kört, och har där haft en tämligen blygsam motoreffekt.
Istället har han då utmanat genom att ha ett extremt balanserat paket rakt igenom, och kommer passa som handen i handsken i ”superbils-klassen” Pro Street.
”Det handlar mycket om gemenskap, vi (JapTuning) klickade redan 2013 i depån och jag bestämde mig hoppa på teamet efter den säsongen.
Stefan (ägare JapTuning) har väldigt bra kunskap om det mesta när det gäller support med delar, och kan skramla fram det man behöver vart än i jorden det kan finnas.
Känn jättekul med en klass av hög konkurrens, men effekten är begränsad jämfört med PRO (-600HK). Får jag fortsätta utveckla mina förarkunskaper så hoppas jag utmana om pallplatser redan denna säsong!”
– #330 Tommy Karlsson, Subaru Impreza STi ”Pro Street”.
Den arga Imprezan kommer garanterat vara hungrig på att hänga av de mängder av exotiska Porsche, Ferrari och Corvette m.fl som huserar i den klassen. Även om den har god marginal till de ca 550HK som tillåts i klassen för en 4WD bil, så kommer den fortsätta vara giftig!
– – –
Historik & info JapTuning.se:
JapTuning har funnits i snart nio år, och är som verksamhet specialiserade på all form av tuning och försäljning av eftermarknadsdelar för det ändamålet.
De specialiserar sig på Japanska bilar, med allt från motor, väghållning, transmission, elektronik inom sitt utbud av tjänster. Deras främsta styrka är att erbjuda kompetens som löser ”helheten” åt dig som vill trimma sin Japanska sportbil.
En rolig notis är att de även var sponsorer på andra områden i det event där människorna bakom dagens TAnu.se anordnade Sveriges allra första officiella Time Attack: Japmeet 2008.
En fin merit från ett företag som alltid funnits som en engagerande part av att få scenen att växa.
Flera projekt i samarbete med serien är under utveckling som säkerligen flera förare kommer finna aptit och uppskattning för!
Men den avslutande frågan måste vara: Är de en av Sveriges snabbaste tuning-företag? Det får vi se i TAnu.se säsong 2015!
– – – – –