CLUB: Vi summerar Time Attack säsongen 2014 – (Gatdäck & begränsad tuning/effekt)

_MG_0019Instegs-klassen i Time Attack mästerskapet inbjuder till att även den totala nybörjaren på gatdäck kan prova tävla med en relativt orörd bil.

Det var därför inte mer än passande att slutstriden gick mellan en Honda Civic VT, en klassisk “ban-nötare” på trackdays- och en betydligt nyare VW Golf R som symboliserade nya tidens rakaste spår mot att köpa en instegsbil för bankörning!

Vi kommer följa samma format för samtliga klasser (4+1) och hoppas ni delar med er informationen.

Intresseanmälningar för 2015 går redan nu att göra på anmalan@timeattacknu.se, de officiella paketen för tävlan släps under September månad.

Foton: Martin Fördal Persson – BILBILDER.SE

– – –

KORT FÖRKLARING – CLUB:

Denna klass är första steget för att testa sin bil mot klockan på bana under säkra förhållanden. Effekten är begränsad och bilar från fabrik med större motorer klassas upp till nästa klass.

LÄS REGLEMENTET HÄR!

Det är mycket vanligt med förare som tävlar för första gången, även om vi helst ser att man kört på bana innan så har det funnits undantag- dessa förare har också fått möjlighet till handledning av andra etablerade förare i serien.

Du kör här på gatdäck och exempel på bilar man ser är Porsche i insteg (Carrera, Cayman), Japanska turbo-bilar med marginellt höjt laddtryck samt bytt chassis (Subaru Forester, Nissan Skyline GTS-T, Mitsubishi Evo) och även en hel del “GTi-klass” ekipage med väldigt lite effekt.

_MG_0009

(Marcus Hallsten från TEAM PALI PALI kör en Slick50 sponsrad Renault Clio Sport)

INFÖR FINALEN:

Det var jämnt som attans, två förare stod som enda klass på samma poäng och det innebar att det skulle bli en strid på kniven om att bli champion här. Vi hade det moderna “GTi-muskelpaketet” VW GolfR (Henrik Poljak) som lite överraskande blivit utmanad av Andreas Ivarsson (Honda Civic VT).

Den senare nämnda måste stått för säsongens skräll när han tog vinst på “motorvägen” Mantorp Park med en bil som till 99,9% förknippas med att ha sina styrkor på tighta banor.

Klassen var svårt sargad när exempelvis en handfull förare under den stora “Mantorp-helgen” kastade in handduken efter en dags körning.

Per Fohlström som dök upp och tog en bronsplats på nämnde deltävling såg ut att kunna störa en del då tiderna låg likvärdiga med toppbilarna.

_MG_0017

(Andreas Ivarsson med sin far med till varje deltävling utgjorde ett starkt team hela säsongen, efter krigande kunde denna Honda Civic VT sluta tvåa i klassen!)

HUR GICK DET:

Till Karlskoga hade budskapet äntligen nått ut, och vi hade fler deltagare än någonsin förut. Flera som återvände dessutom.

Glädjande var att se allt från damer som aldrig kört bana tidigare (Olivia Ejdervinge, Evo VIII) till killar som kom med Street Drifters (Arash aka KidCurry).

Ekipagen med lägre effekt hade också ökat, Mazda MX5 vs Toyota Sprinter Trueno AE86 var en intressant kamp att följa tidsmässigt.

I slutändan vart det en bil som snudd på var utanför sin klass som vann, Fredrik Järrsten (Cayman R) höll i ledarpinnen hela dagen till vinst.

Andreas kunde inte utmana Henrik och det blev alltså en VW som tog titeln i denna klass!

– – – – –

Det är enkelt att tävla i Time Attack, och att få chansen att få ut sin gatbil på bana och se vad för tider man kör från en setup till en annan… det är något vi tror fler kan bli beroende av.

Stort grattis till Henrik Poljak för sin vinst. Vill ni se kompletta resultat för säsong 2014 KLICKA HÄR!